Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Aandacht is gewenst voor de vorming van het ‘taalgeweten’ en het ‘taalbewustzijn’ van leerlingen. De begrippen spellinggeweten en spellingbewustzijn die al langer in de literatuur circuleren kunnen veralgemeniseerd worden naar het hele taalonderwijs.
Van de tien kerndoelen Nederlands voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs uit 2004 gaat er een over spelling: Kerndoel 2 De leerling leert zich te houden aan conventies (spelling, grammaticaal correcte zinnen, woordgebruik) en leert het belang van die conventies te zien.
Een praktijkgericht programma is erop gericht om leerlingen praktische kennis, vaardigheden en ervaring op te laten doen, binnen en buiten de school.
In dit domein staat niet de inhoud van taal centraal, maar de vorm. Het gaat hierbij om het reflecteren op taal als systeem.
Pilotscholen tweetalig primair onderwijs mogen door. TPO wordt mogelijk voor alle scholen na de wetwijziging.
In het praktijkgerichte programma Dienstverlening en Producten (D&P) staan producten, diensten en processen centraal. Het programma biedt leerlingen een brede oriëntatie op opleidingen en beroepen binnen alle sectoren.
Als leerlingen een vreemde taal op school leren, nemen ze mee wat ze eerder aan talen hebben geleerd.
Dit thema diept het onderdeel literatuur uit, zodat je als school een weloverwogen keuze kunt maken: literatuur als onderdeel van de lessen in de betreffende taal of literatuur als een apart, met andere talen geïntegreerd blok (GLO: geïntegreerd literatuuronderwijs).