Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
SLO heeft in 2010 een onderzoek naar de stand van zaken verricht van het vak lichamelijke opvoeding (LO) in het gemeenschappelijke deel van de bovenbouw van havo/vwo en vmbo. Parallel aan dit onderzoek was er een docentennetwerk LO Excellent in bovenbouw VO.
Bij Wetenschap en technologie zijn onderzoeken en ontwerpen de leidende vaardigheden (activiteiten).
In Domein C onderzoeken leerlingen, alleen of met medeleerlingen, (een aspect van) een artistiek creatief proces. Een artistiek proces omvat de productie, bemiddeling, receptie en verwerking van kunstuitingen.
Lessenserie voor groep 8 bij het onderzoek Leren schrijven met peer response uit 2012.
Docent-onderzoeker Wim Gombert onderzocht in zijn promotieonderzoek wat het effect is van veel doeltaal in zijn lessen Frans. In zijn proefschrift vergelijkt hij twee groepen leerlingen en laat zien hoe en bij welke vaardigheden de usage-based aanpak – waar docent en leerlingen Frans spreken – gelijke of betere resultaten oplevert dan lessen waarin grammatica de centrale rol speelt en de doeltaal slechts sporadisch te horen is. Over dit onderzoek schreef Marjon Tammenga (SLO) een positief-kritische review voor Levende Talen Tijdschrift, waarin ze de resultaten van het onderzoek samenvat, becommentarieert en weegt. Met de conclusie dat dit onderzoek een belangrijke kennis- en inspiratiebron kan zijn voor talendocenten, niet alleen voor docenten Frans.