Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.
De Onderwijsinspectie luidt in de onlangs verschenen Staat van het Onderwijs 2020 de noodklok dat onder jongeren de motivatie om te lezen afneemt en het risico op laaggeletterdheid groeit. Uit het rapport Lees! van de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur blijkt dat leerlingen wel korte tekstjes lezen, maar besteden minder tijd aan het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving. Omdat plezier in lezen vaak een zaak is van school én ouders zou de mr dit onderwerp volgend schooljaar hoog op de agenda kunnen zetten.
Digitale geletterdheid kan niet meer vrijblijvend zijn.
Stel je voor: je leeft in een wereld waarin alles draait om lezen en schrijven, maar je kent slechts een handvol letters. Je probeert een brief te begrijpen, maar het lukt niet. Je wilt een formulier invullen, maar je weet niet wat er staat. Je hebt hulp nodig bij alledaagse dingen, zoals een treinkaartje kopen of een vacature lezen.
Dat is laaggeletterdheid en het belemmert mensen enorm in hun dagelijks leven.
Maar wat als ik je vertel dat precies hetzelfde nu gebeurt met digitale geletterdheid?