Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Aandacht voor financiële geletterdheid thuis en op school is belangrijk. Het in balans houden van inkomsten en uitgaven; leren omgaan met (digitale) verleidingen; voorkomen dat je in de schulden komt. Hoe kun je jouw leerlingen (vmbo en praktijkonderwijs) voorbereiden op financiële zelfredzaamheid? Daarover lees je in de e-zine van SLO ‘Werken aan financiële geletterdheid’ met themakaarten, executieve functies en nuttige lesmaterialen rondom beide onderwerpen
Voor bijna een vijfde van de vijftienjarigen is omgaan met geld moeilijk (OESO, 2016). Dat geldt vooral voor jongeren in het praktijkonderwijs en vmbo bb-kb. Hun financiële vaardigheden zijn niet genoeg ontwikkeld. Het is een breed gedragen standpunt dat financiële geletterdheid een vaste plek krijgt in het onderwijs. SLO ontwikkelde op basis van de leerdoelen van het Nibud vier themakaarten, die gekoppeld zijn aan de executieve functies. Docenten kunnen deze kaarten gebruiken om hun lessen rond financiële geletterdheid vorm te geven.
Aandacht voor financiële redzaamheid is nodig in het onderwijs. In de snel veranderende en digitale maatschappij wordt het steeds belangrijker dat leerlingen essentiële (financiële) vaardigheden ontwikkelen zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken. Speciale aandacht is daarbij nodig voor leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo-bb/kb. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft leerdoelen en competenties voor jongeren geformuleerd over het omgaan met geld. In deze publicatie koppelen we die leerdoelen en competenties aan executieve vaardigheden, zoals goed plannen en het leren beheersen van je impulsen. Die zijn immers cruciaal bij het voorkomen van schulden en het zicht houden op je inkomsten en uitgaven. Zo ontstaan handvatten die leraren kunnen gebruiken om de financiële redzaamheid van hun leerlingen te bevorderen zodat ze beter de regie over hun eigen (financiële) leven kunnen voeren.
Het magazine SLO Context voor primair onderwijs en die voortgezet onderwijs vielen afgelopen week op de mat bij de abonnees. Dankzij de bereidheid van leraren en schoolleiders lukte het de afgelopen maanden om de twee magazines te vullen met mooie verhalen.
Aandacht voor financiële redzaamheid voor leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo-bb/kb is hard nodig. In de snel veranderende en digitale maatschappij wordt het steeds belangrijker dat leerlingen essentiële (financiële) vaardigheden ontwikkelen.
Je gebruikt je executieve functies elke dag vaak zonder dat je je er bewust van bent. Het zijn de uitvoerende functies van je hersenen.
Werk je in het vmbo bb/kb of in het praktijkonderwijs? En wil je je leerlingen begeleiden bij het (beter) leren omgaan met geld? Dan kunnen de themakaarten je daarbij helpen.