Trends in toetsing
Op het gebied van toetsing zijn twee trends actueel: formatieve toetsing en het toetsen van vaardigheden. In de Vakspecifieke trendanalyse van onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken zijn deze trends beschreven.
Hieronder vind je bij elke trend meer informatie.
Formatieve toetsing
Formatieve toetsing of formatief evalueren, beide ook wel aangeduid als assessment for learning, wordt als verzamelterm gehanteerd voor alle toetsingsinstrumenten, activiteiten en procedures die gebruikt kunnen worden om het leerproces van leerlingen te ondersteunen. Naast de enorme aandacht voor summatieve toetsing (om de opbrengsten van het leerproces in kaart te brengen) via proefwerken, schoolexamens, centrale examens en internationale toetsing zoals TIMSS en PISA is er meer en meer aandacht voor formatieve toetsing, als onderdeel van het leerproces.
Toetsen van vaardigheden
Als vaardigheden belangrijker worden, neemt ook het belang van de toetsing ervan toe. Die trend is bijvoorbeeld zichtbaar in internationale onderzoeken als TIMSS en PISA, waarin meer aandacht voor vaardigheden is. Dat lijkt een kentering ten opzichte van de kleinere plaats die toetsing van vaardigheden in de schoolexamens voor de natuurwetenschappelijke vakken kreeg in 1997.
agenda
nieuws
- Meld je aan voor de pilot praktijkgerichte programma’s voor het havo23 februari 2023
- Vakvernieuwingscommissie levert geactualiseerde conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo op17 november 2022
- SLO is vriend van de Nationale Onderwijsweek 202219 september 2022
- In gesprek over het opzetten of verbeteren van het PTA20 juni 2022
relevante SLO-publicaties
- Analyse conceptexamenprogramma’s wiskunde vmbo18 april 2023
- Monitoring invoering vernieuwde bedrijfseconomie18 april 2023
- Conceptexamenprogramma beroepsgericht programma Economie & Ondernemen20 maart 2023
- Conceptexamenprogramma wiskunde 1,2 vmbo basisberoepsgerichte leerweg16 november 2022
- Conceptexamenprogramma wiskunde 1,2 vmbo kaderberoepsgerichte leerweg16 november 2022