Trends in toetsing
Op het gebied van toetsing zijn twee trends actueel: formatieve toetsing en het toetsen van vaardigheden. In de Vakspecifieke trendanalyse van onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken zijn deze trends beschreven. Hiernaast kan je deze analyse downloaden.
Hieronder vind je bij elke trend meer informatie.
Formatieve toetsing
Formatieve toetsing of formatief evalueren, beide ook wel aangeduid als assessment for learning, wordt als verzamelterm gehanteerd voor alle toetsingsinstrumenten, activiteiten en procedures die gebruikt kunnen worden om het leerproces van leerlingen te ondersteunen. Naast de enorme aandacht voor summatieve toetsing (om de opbrengsten van het leerproces in kaart te brengen) via proefwerken, schoolexamens, centrale examens en internationale toetsing zoals TIMSS en PISA is er meer en meer aandacht voor formatieve toetsing, als onderdeel van het leerproces.
Toetsen van vaardigheden
Als vaardigheden belangrijker worden, neemt ook het belang van de toetsing ervan toe. Die trend is bijvoorbeeld zichtbaar in internationale onderzoeken als TIMSS en PISA, waarin meer aandacht voor vaardigheden is. Dat lijkt een kentering ten opzichte van de kleinere plaats die toetsing van vaardigheden in de schoolexamens voor de natuurwetenschappelijke vakken kreeg in 1997.
geselecteerde documenten
De volgende documenten helpen je verder op weg rond dit thema:
agenda
nieuws
- Bekijk onze nieuwe producten op formatiefevalueren.slo.nl8 september 2020
- Laurens Smulders wint de 41e Scheikundeolympiade16 juni 2020
- Ervaringen en good practices van onderwijs op afstand: een serie14 april 2020
relevante SLO-publicaties
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogamma maatschappijwetenschappen20 januari 2021
- Overladenheid in de bètavakken12 oktober 2020
- Formatief evalueren bij verhalend ontwerpen met een prentenboek21 juli 2020
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl21 juli 2020
- Formatief evalueren in het voortgezet onderwijs: Werken aan groei20 juli 2020