Trends in toetsing
Op het gebied van toetsing zijn twee trends actueel: formatieve toetsing en het toetsen van vaardigheden. In de Vakspecifieke trendanalyse van onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken zijn deze trends beschreven.
Hieronder vind je bij elke trend meer informatie.
Formatieve toetsing
Formatieve toetsing of formatief evalueren, beide ook wel aangeduid als assessment for learning, wordt als verzamelterm gehanteerd voor alle toetsingsinstrumenten, activiteiten en procedures die gebruikt kunnen worden om het leerproces van leerlingen te ondersteunen. Naast de enorme aandacht voor summatieve toetsing (om de opbrengsten van het leerproces in kaart te brengen) via proefwerken, schoolexamens, centrale examens en internationale toetsing zoals TIMSS en PISA is er meer en meer aandacht voor formatieve toetsing, als onderdeel van het leerproces.
Toetsen van vaardigheden
Als vaardigheden belangrijker worden, neemt ook het belang van de toetsing ervan toe. Die trend is bijvoorbeeld zichtbaar in internationale onderzoeken als TIMSS en PISA, waarin meer aandacht voor vaardigheden is. Dat lijkt een kentering ten opzichte van de kleinere plaats die toetsing van vaardigheden in de schoolexamens voor de natuurwetenschappelijke vakken kreeg in 1997.
contactpersoon
agenda
nieuws
- Actualiseren van het onderwijs doen we samen22 maart 2024
- Gezocht: Leraren (vmbo en havo/vwo) en vakexperts bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij20 februari 2024
- Actualisatie van de examenprogramma’s & ontwerpruimte16 februari 2024
- Verkenning naar ERK-niveaus van de moderne vreemde talen18 januari 2024
- Onderzoek naar ervaringen leraren en leerlingen met schoolvak Chinees17 januari 2024
relevante SLO-publicaties
- Examenprogramma pgp Z&W25 maart 2024
- Examenprogramma pgp PIE25 maart 2024
- Examenprogramma pgp T&T25 maart 2024
- Examenprogramma pgp MaT25 maart 2024
- Examenprogramma pgp M&T25 maart 2024