Monitoring vernieuwing beroepsgerichte vakken
De beroepsgerichte programma’s in het vmbo zijn vernieuwd. Ruim dertig afdelingsprogramma’s zijn in 2016 vervangen door tien profielen, bestaande uit beroepsgerichte profiel- en keuzevakken. Deze profielen maken het mogelijk onderwijs op maat aan de leerling aan te bieden en optimale leerlijnen naar het mbo vorm te geven. Met de nieuwe programma's bereiden leerlingen zich goed voor op hun vervolgopleiding en toekomstige beroep.
SLO evalueert de invoering van deze vernieuwing in opdracht van het Ministerie van OCW. De vragen die we beantwoorden zijn: hoe verloopt de invoering? Wat betekent de vernieuwing voor docenten en leerlingen? Hiermee krijgen OCW en SPV zicht op wat goed gaat en wat nog extra aandacht verdient. Het onderzoek bestaat uit een combinatie van vragenlijsten voor docenten en leerlingen en schoolbezoeken.
Naast de evaluatie door SLO wordt ook onderzoek uitgevoerd door een consortium van onderzoeksinstellingen: Ecbo, SEO Economisch Onderzoek, KPC Groep, ROA Maastricht en Bureau Turf.
geselecteerde documenten
De volgende documenten helpen je verder op weg rond dit thema:
- Eindrapportage evaluatie beroepsgerichte programma's vmbo 2018/2019
In de eindrapportage vind je naast de resultaten een vergelijking met voorgaande jaren. Daar waar mogelijk en zinvol aangevuld
met een duiding of suggestie. - Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's vmbo 2017/2018
Hierin staan de resultaten van de tweede tussentijdse evaluatie van de invoering van de vernieuwde beroepsgerichte programma's in het vmbo. - Evaluatie van de vernieuwing van het vmbo
Op deze webpagina vind je actuele informatie over het aanpalende onderzoeksprogramma van een consortium dat bestaat uit ResearchNed, ecbo, SEO Economisch Onderzoek, ROA en Bureau Turf. Het onderzoek is gestart in 2016 en loopt tot 2022.
links
nieuws
- Domeinbeschrijving Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 2020 verschenen17 februari 2021
- Handboek digitale geletterdheid 2021/2022 van Kennisnet met bijdrage SLO verschenen12 februari 2021
- Drie belangrijke aspecten computationeel denken aanpakken in het wiskundeonderwijs11 februari 2021
- CIDREE: Digitale geletterdheid in Europa9 februari 2021
- Onderzoekend leren: Alle Scholen Verzamelen5 februari 2021
relevante SLO-publicaties
- Schrijfonderwijs op peil4 maart 2021
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl15 februari 2021
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 20208 februari 2021
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen20 januari 2021
- Overladenheid in de bètavakken12 oktober 2020