Rekenen/wiskunde - Meten en meetkunde - kerndoel 32 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.


Groep 3 en 4


Doorkijkje

Bouwen met blokken

In de klas heeft al enige lessen het bouwen met blokken veel aandacht gekregen. De kinderen hebben daarbij eigen blokkenbouwsels gemaakt en vergeleken. Er zijn afspraken gemaakt over de manieren van bouwen: blokken recht tegen elkaar aan, zodat zijvlakken van aangrenzende blokken helemaal tegen elkaar aan liggen. Uiteindelijk is een heel blokkendorp met grotere en kleinere bouwsels ontstaan dat enige dagen in de klas heeft gestaan.

De volgende les komt meneer Mart met een nieuwe opdracht: er moet een brief aan de burgemeester van het dorp geschreven worden waarin precies staat beschreven hoe de verschillende bouwsels eruit zien.

De vraag is nu: hoe doe je dit? Met woorden beschrijven is een mogelijkheid, maar of de burgemeester dit snel zal begrijpen? Een andere mogelijkheid is alle bouwsels tekenen of fotograferen. Maar dan moet je eigenlijk een heleboel foto's of tekeningen per bouwsel maken om alles te kunnen zien, want soms zitten er blokken aan de achterkant die je op één foto niet kunt zien. Zou het ook mogelijk zijn een soort bouwtekening te maken waarop je in één oogopslag kunt zien uit hoeveel blokken een bouwsel bestaat, en hoe de blokken ten opzichte van elkaar gerangschikt zijn?

In groepjes gaan de kinderen met deze opdracht aan de slag, waarbij ze van hetzelfde bouwsel een bouwtekening proberen te maken:

In de nabespreking blijkt dat sommige groepjes hebben geprobeerd een soort vogelvluchtplaat van het bouwsel te maken. Op zich is dit heel duidelijk (zo wordt geconstateerd), maar je weet niet zeker of er aan de achterkant nog blokken zitten. Er zijn ook enkele groepjes die het bouwsel als het ware recht van boven hebben getekend en daarbij met kleurtjes het aantal blokken hebben aangegeven. Een rood hokje betekent dan dat er 1 blokje staat, een groen hokje dat er 2 blokjes op elkaar staan, en een geel hokje dat er 3 blokjes op elkaar staan. Hierop inhakend vraagt meneer Mart of het nog anders dan met een kleurtje zou kunnen. Eerst komen enkele kinderen met het idee dat je voor elk blokje een klein vierkantje zou kunnen tekenen. Het is dan nog maar een kleine stap om gewoon met een getal het aantal blokjes te beschrijven.

Zo komt het idee van de plattegrond met hoogtegetallen als resultaat van de gezamenlijke inspanning van de kinderen naar voren - een idee waar ze de komende weken nog veel plezier aan zullen beleven.