Rekenen/wiskunde - Getallen en bewerkingen - kerndoel 30
De leerlingen leren schriftelijk optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen volgens meer of minder verkorte standaardprocedures.
optellen Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 5 en 6
- verkenning van de kolomsgewijze procedure waarbij de honderdtallen, de tientallen en de eenheden apart worden samengevoegd vanuit situaties die daartoe uitnodigen
(bijv. bij het optellen van geldbedragen (€ 247,- en € 389,- of van meerdere puntenaantallen zoals 105 + 63 + 235 + 90 punten) - het benoemen daarbij van getallen in termen van decimale getalwaarden;
een getal als 235 bestaat 2 honderdtallen (honderdjes), 3 tientallen (tientjes) en 5 eenheden (lossen) - introductie en oefenen van de kolomsgewijze notatievorm waarbij de samengevoegde honderdtallen, tientallen en eenheden onder elkaar in kolommen genoteerd worden.
(bijvoorbeeld bij 457+389:
457
389 +
700 (400 + 300)
130 (50 + 80)
16 (7+ 9)
846) - introductie van de cijferprocedure voor het optellen waarbij overeenkomsten en verschillen met de kolomsgewijze procedure geanalyseerd worden
Inhoud voor: groep 7 en 8
- oefenen van de cijferprocedure voor het optellen van hele getallen, ook in het geval van meer dan twee getallen
(zoals bij 346 + 478 + 1256 = ) - verkenning en inoefening van de cijferprocedure voor het optellen met kommagetallen vanuit het inzicht in en de vaardigheid met het cijferend optellen van hele getallen
aftrekken Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 5 en 6
- verkenning van de kolomsgewijze procedure voor aftrekken op een vergelijkbare wijze als bij optellen, met een daarbij passende 'verticale' notatievorm:
638
275 -
400 (600 - 200)
- 40 (30 - 70, 40 tekort)
3 (8 - 5)
363 - speciale aandacht hierbij voor de gevallen waarin sprake is van een tekort, zoals bij 30 - 70.
- introductie van de cijferprocedure voor het aftrekken waarbij de nadruk ligt op overeenkomsten en verschillen met de cijferprocedure voor optellen
Inhoud voor: groep 7 en 8
- verder oefenen van de cijferprocedure voor het aftrekken van hele getallen
- verkennen en inoefenen van de cijferprocedure voor het aftrekken van kommagetallen, op basis van de verworven inzichten en vaardigheden bij het cijferend aftrekken met hele getallen
vermenigvuldigen Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 5 en 6
- verkenning van de kolomsgewijze procedure voor het vermenigvuldigen van een eencijferig met een meercijferig getal
(bijv.: 6 x 48, 7 x 234, e.d.)
234
7x
1400 (7x200)
210 (7x30)
28+ (7x4)
1638 - uitbreiding naar het kolomsgewijs vermenigvuldigen van een meercijferig getal met een meercijferig getal
(zoals 24 x 35, 16 x 325, e.d.) - introductie van de cijferprocedure voor het vermenigvuldigen van een eencijferig met een meercijferig getal vanuit een verkorte werkwijze van het kolomsgewijs vermenigvuldigen
Inhoud voor: groep 7 en 8
- introductie van de cijferprocedure voor het vermenigvuldigen van een meercijferig met een meercijferig getal
- verder inoefenen van de kolomsgewijze procedure dan wel van de cijferprocedure voor vermenigvuldigen
delen Van toepassing voor: groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 5 en 6
- verkenning van de procedure van het herhaald aftrekken
(bijv.: 256:4, 624:24)
624: 24 =
240- 10x
384
240- 10x
144
120- 5x
24
24- 1x
0 26
Inhoud voor: groep 7 en 8
- inoefenen van de procedure van het herhaald aftrekken waarbij een werkwijze wordt nagestreefd met zo groot mogelijke 'happen': veelvouden van 100 en van 10, en een hap kleiner dan 10. De formele cijferprocedures voor delen worden in het basisonderwijs niet (meer) aangeboden