kerndoel 52 en 53 - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar


Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.


Groep 7 en 8


Wat doet de leraar?

  • De leraar vertelt verhalen en leest voor uit boeken die betrekking hebben op de canonvensters.
  • Zij geeft toelichting, stelt vragen en vertelt aanvullend bij foto's, afbeeldingen en videofragmenten.
  • Zij leest voor uit boeken die zich eerder in de geschiedenis afspelen en een beeld geven van het leven toen.
  • De leraar koppelt in gesprekken met de kinderen de historische gebeurtenissen en onderwerpen aan de huidige situatie.
  • Zij laat de kinderen beredeneren waarom bepaalde ontwikkelingen of gebeurtenissen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan.
  • Door een geïnteresseerde houding voor historisch nieuws en regelmatige aandacht voor de relatie van actuele gebeurtenissen met feiten uit de geschiedenis, probeert de leraar bij te dragen aan een historisch bewustzijn en een interesse in geschiedenis bij de kinderen.
  • De leraar formuleert opdrachten voor de kinderen of laat hen zelf een onderzoeksvraag formuleren over het onderwerp van een canonvenster, waarna ze in tweetallen of kleine groepjes informatie moeten zoeken en een antwoord op de vraag moeten geven in een kort verslag.
    Bijv. Wat begrippen als verzet, verraad, collaboratie, vervolgingen en concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog betekenen of begrippen als verzorgingsstaat en Geuzen. Maar ook een vraag als: Hoe was het leven in Nederlands Indië?
    Zij geeft de kinderen tips waar en hoe ze bronnen kunnen vinden om over een onderwerp informatie te zoeken en vragen te kunnen beantwoorden (zowel historische kaarten, verslagen, verhalen, informatiebrochures en relevante websites op internet).
  • Zij begeleidt de kinderen bij de zoektocht naar een antwoord op hun vragen.
    Zij laat de kinderen de verslagen presenteren en bespreekt de resultaten met elkaar.
  • De leraar bespreekt onderwerpen in discussies met de groep. Zo mogelijk illustreert zij dit met (grote) afbeeldingen van historische prenten, kaarten, voorwerpen, gebouwen, etc. die via het digitale schoolbord worden getoond.
  • Zij nodigt personen uit die iets kunnen vertellen over het onderwerp van een canonvenster. Bijv. iemand die in Indonesië is geweest of van oorsprong uit Indonesië komt, iemand die van nabij de oorlog in Joegoslavië heeft meegemaakt, iemand die over de Statenbijbel kan vertellen of over het humanisme.
  • De leraar zorgt samen met de kinderen voor een tijdbalk om belangrijke momenten op te plaatsen en grijpt op eerder op de tijdbalk toegevoegde gebeurtenissen terug waar dat relevant is.
  • Zij koppelt actuele gebeurtenissen waar mogelijk aan historische gebeurtenissen op de tijdbalk. Bijv. de vervolging van bevolkingsgroepen in bepaalde landen nu en in de geschiedenis.
  • De leraar bespreekt met de kinderen dat er in de geschiedenis van Nederland veel zaken zijn, waar je best trots op mag zijn, maar dat er ook zaken zijn waar we nu (achteraf) niet trots op zijn. Bijv. de WIC die veel geld verdiende aan de slavenhandel.
  • Zij laat de kinderen ervaren dat er aan historische gebeurtenissen en ontwikkelingen vaak meer kanten zitten en dat je vanuit verschillende perspectieven ernaar kunt/moet kijken.