Oriëntatie op jezelf en de wereld - Ruimte - kerndoel 49 - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.


Groep 7 en 8


Wat doet de leraar?

  • De leraar introduceert (bijv. vanuit de krant) de temperatuur en neerslaggegevens van Caïro, Timboektoe, Kisangani, Windhoek en Kaapstad.
  • Zij praat naar aanleiding van deze gegevens (m.b.v. een wereldklimaatkaart) over het subtropisch (Middellandse zee)klimaat, woestijnklimaat en regenwoudklimaat.
  • Zij vraagt naar de klimaten die je passeert als je van Alicante, via de andere steden naar Kaapstad zou reizen. Zij daagt de kinderen uit na te denken over het waarom van die afwisseling.
  • Zij laat de kinderen naar het verloop van de palmgrens, wijngrens en graangrens kijken en zij bespreekt het waarom van dat verloop.
  • Zij vraagt welk verschil de kinderen zien, wat betreft het voorkomen van palmen, wijndruiven en graan, tussen het noordelijk en het zuidelijk halfrond.
  • De leraar laat op een natuurkundige kaart van de wereld opzoeken waar bergtoppen boven 5000 m voorkomen.
  • Zij laat de resultaten presenteren en vraagt of de kinderen dat van te voren verwachtten.
  • Zij laat uitzoeken hoe, in welke volgorde, de vegetatie verandert van de voet van een berg tot de top.

Toelichting: Mental map

De kaart die mensen in hun hoofd hebben van hun eigen omgeving, van Nederland, Europa en de wereld. Bijvoorbeeld de mental map van Nederland: uit je hoofd een beschrijving kunnen geven van:

  • waar de provincies liggen;
  • welke belangrijke steden je (successievelijk) passeert als je met de trein van Groningen naar den Haag rijdt;
  • welke provincies grenzen aan Duitsland en aan België;
  • waar de meeste droogmakerijen voorkomen;
  • waar je de meeste kans hebt op gebieden met reliëf;
  • welke borden je moet volgen als je vanuit Utrecht met de auto naar Meppel moet;
  • enzovoort.