Oriëntatie op jezelf en de wereld - Natuur en techniek - kerndoel 43 - Groep 7 en 8 - Doorkijkje


De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.


Groep 7 en 8


Doorkijkjes

Overal weer

In een gesprek dat meester Willem met de kinderen heeft over wat zij weten van het weer (in Nederland), worden karakteristieken van het weer vastgesteld. Met behulp van het weerbericht uit de regio zoeken ze uit of ze in het weerbericht die karakteristiek kunnen terugvinden: wat staat er over het weer in het weerbericht (wind, temperatuur, bewolking, type neerslag). Vervolgens vergelijken ze weerberichten uit kranten en/of van internet van verschillende (Europese) landen met het Nederlandse bericht. Wat valt de kinderen op?

Meester Willem laat de kinderen de gegevens noteren op een kaart van Europa of andere werelddelen en vergelijkt dit met kaarten van de klimaatgebieden in de atlas. Lukt het de kinderen om klimaatgebieden te ontdekken? Hebben ze een indruk van het weer in die klimaatgebieden gekregen? En in welke landen die klimaatgebieden voorkomen?

Klimaten in de wereld

Juffrouw Monique heeft van een website op internet een lijstje met de temperatuur- en neerslaggegevens in een aantal belangrijke steden in de wereld gehaald. Alle kinderen hebben een kopie voor zich en een kaartje van Afrika. Ze zetten de gegevens van de Afrikaanse steden uit het lijstje op de kaart.

In een klassengesprek laat de juffrouw de kinderen reflecteren op het resultaat vanuit het perspectief van de driedeling middellandse zeeklimaat, woestijnklimaat en tropisch klimaat.


Toelichting: Landschap

Alles om ons heen is landschap. Een veel gehanteerde tweedeling is:

Natuurlandschap:
een landschap dat (vooral) gevormd is door processen in de natuur, bijvoorbeeld een rivierenlandschap, een hooggebergtelandschap. Het enige (nog echte, zegt men), natuurlandschap in Nederland is het waddenlandschap.

Cultuurlandschap:
een landschap dat gevormd is door ingrijpen van de mens, bijvoorbeeld een stads-/dorpslandschap, een droogmakerij/IJsselmeerpolder, ingedijkt land, enzovoort.

Eigenlijk is er in Nederland altijd sprake van een combinatie van beiden, bijvoorbeeld een es- en brinkdorplandschap op een stuwwallenlandschap of een polder (landschap) op een veen- of zeekleilandschap.