Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 38 - Groep 7 en 8 - Doorkijkje


De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Toelichting

Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan de inhouden van kerndoel 38 maar mogen zelf kiezen welke leerlijnen en tussendoelen per bouw zij formuleren. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn voorbeeldmatige, niet verplichte, uitwerkingen die scholen kunnen gebruiken om hun onderwijs vorm te geven. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn in 2012 ontwikkeld met Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, en afgestemd met leraren.


Groep 7 en 8


Doorkijkje:  Herinneren (voor de toekomst)

In de klas bij meester Frenk is het onderwerp 'Herinneren (voor de toekomst)' aan de orde geweest.

Met de kinderen wordt in een klassen- of kringgesprek besproken wat dierbare herinneringen kunnen zijn. Of deze ook aan een tijd in het jaar gebonden zijn of aan een bepaalde persoon of plaats.

Als introductiemateriaal voor dit gesprek heeft de meester het boekje 'Vrijheid geef je door' uitgedeeld aan de kinderen.*

De kinderen bespreken (voor zover zij dat willen prijsgeven) hun herinneringen en geven deze op een bepaalde manier vorm. Teksten en beelden (ook ruimtelijk) vormen dan de fysieke kenmerken van die herinneringen. De kinderen vertellen ook waarom zij hun herinnering in deze vorm hebben weergegeven.

een fotoboekje dat van 2000 tot 2004 door het ministerie van Onderwijs ieder jaar gratis via scholen aan kinderen van elf jaar is verstrekt. De laatste jaren biedt het Nationaal Comité 4 en 5 mei basisscholen jaarlijks gratis het boekje 'Vrijheid maak je met elkaar' aan. Dit Nationaal Aandenken is bestemd voor kinderen van groep 7 of 8.

N.B. De onderdelen seksualiteit, welzijn en seksuele rechten, sociale en culturele invloeden zijn behalve de inhoudslijn niet verder uitgewerkt.