Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 38 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Toelichting

Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan de inhouden van kerndoel 38 maar mogen zelf kiezen welke leerlijnen en tussendoelen per bouw zij formuleren. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn voorbeeldmatige, niet verplichte, uitwerkingen die scholen kunnen gebruiken om hun onderwijs vorm te geven. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn in 2012 ontwikkeld met Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, en afgestemd met leraren.


Groep 5 en 6


Doorkijkje

Wereldgodsdiensten

In groep 6 van een basisschool in Amsterdam zijn de wereldgodsdiensten aan de orde geweest. Het thema wordt afgesloten met de voorbereiding van een bezoek aan het Joods Historisch Museum, waar op dat moment de tentoonstelling 'In Mokum staat een huis' plaatsvindt. In de tentoonstelling ‘In Mokum staat een huis' van het Joods Historisch Museum vinden de kinderen beelden in relatie tot de onderwerpen die tijdens het werken op school aan de orde zijn geweest.

Voor het bezoek aan dit museum bereiden de kinderen zich op school voor op aspecten van de joodse cultuur; de geschiedenis, religie, taal, cultuur, voedselregels en nog veel meer. Dit gebeurt steeds in relatie tot andere culturen. In het museum en de tentoonstelling gaan de kinderen in groepjes aan het werk om telkens meerdere aspecten van de joodse cultuur nader uit te werken.

(Ze hadden in Amsterdam ook kunnen kiezen voor bijv. het Bijbelsmuseum. Op verschillende plaatsen in het land zijn wel musea te vinden waarin de religies aan bod komen. Bijv. het Wereldmuseum in Rotterdam of museum Oriëntalis (het voormalige Bijbels openluchtmuseum in Heilig Landstichting bij Nijmegen).

N.B. De onderdelen seksualiteit, welzijn en seksuele rechten, sociale en culturele invloeden zijn behalve de inhoudslijn niet verder uitgewerkt.