Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 38 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Toelichting

Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan de inhouden van kerndoel 38 maar mogen zelf kiezen welke leerlijnen en tussendoelen per bouw zij formuleren. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn voorbeeldmatige, niet verplichte, uitwerkingen die scholen kunnen gebruiken om hun onderwijs vorm te geven. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn in 2012 ontwikkeld met Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, en afgestemd met leraren.


Groep 3 en 4


Doorkijkje

De kerk

De kinderen hebben enkele kerkgebouwen in de buurt bekeken en zijn in één kerk binnen rondgeleid. Nu ze weer in de klas zijn, bespreken ze wat ze allemaal hebben gezien. De juffrouw heeft ook foto's van karakteristieke elementen in het kerkgebouw. Deze laat ze zien op het digitale schoolbord. De kinderen vertellen wat hen is opgevallen en wat ze van bepaalde elementen in de kerk vinden. Daarna gaan ze zelf aan de slag om één onderdeel te tekenen dat ze speciaal hebben opgemerkt of bijzonder vonden in of aan het kerkgebouw.

In een aansluitende les op een later moment laat de juffrouw foto's zien van verschillende godshuizen zoals kerkgebouwen en moskeeën. Ze bespreken samen hoe de verschillende gebouwen eruit zien en waarvoor bijvoorbeeld de torens dienen.

De kinderen krijgen de volgende opdracht: Ze zijn architect en worden gevraagd een nieuwe kerk te ontwerpen. Hoe zou een kerk eruit komen te zien als de kinderen zelf zo'n gebouw mogen maken?

Alle kinderen gaan aan het tekenen. Naast een mooie bouwtekening mogen de kinderen ook een maquette maken waarin ze met papier, karton en kosteloos materaal hun gebouw vormgeven.

N.B. De onderdelen seksualiteit, welzijn en seksuele rechten, sociale en culturele invloeden zijn behalve de inhoudslijn niet verder uitgewerkt.