Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 38 - Groep 1 en 2 - Wat doet de leraar


De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.

Toelichting

Scholen zijn verplicht aandacht te besteden aan de inhouden van kerndoel 38 maar mogen zelf kiezen welke leerlijnen en tussendoelen per bouw zij formuleren. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn voorbeeldmatige, niet verplichte, uitwerkingen die scholen kunnen gebruiken om hun onderwijs vorm te geven. Deze leerlijnen en tussendoelen zijn in 2012 ontwikkeld met Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, en afgestemd met leraren.


Groep 1 en 2


Wat doet de leraar?

  • De leraar leidt door middel van vragen het gesprek om kinderen te laten nadenken over de gebruiken bij hen thuis.
    • Waarom doen ze dat zo?
    • Wat heeft het voor betekenis?
    • Van wie hebben ze dat geleerd?
    • Wat vinden ze van die feesten?
    • Welke feesten kenden ze niet?
  • De leraar organiseert de viering van bepaalde feesten.
  • Zij nodigt ouders van kinderen uit om te vertellen over hoe ze een bepaalde feestdag vieren. Ze laten zien wat ze dan klaarmaken:
    • een speciale tafel?
    • speciale kleding?
    • ander eten?

N.B. De onderdelen seksualiteit, welzijn en seksuele rechten, sociale en culturele invloeden zijn behalve de inhoudslijn niet verder uitgewerkt.