Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 37 - Groep 5 en 6 - Wat doen de kinderen
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Groep 5 en 6
Wat doen de kinderen?
- De kinderen maken een buurtinventarisatie in een wandcollage/grafiek.
Ze gaan na hoeveel mannen, vrouwen en kinderen er wonen, wat hun leeftijden zijn en in welke plaats ze geboren zijn. - De kinderen bespreken in een klassengesprek door hen ervaren ongewenst gedrag c.q. pesten.
- Ze vormen zich een mening over discriminatie.
- Ze bedenken samen vragen, gebeurtenissen en situaties die te maken hebben met respect.
- De kinderen stellen gezamenlijk klassenregels/gedragsregels voor de groep op.
- Ze ontwerpen affiches waarop de klassenregels zijn verwerkt.
- De kinderen denken na over het kenmerkende van een vereniging
(speeltuin-, voetbal-, zang-, carnavalsvereniging). - Ze geven in dit verband een omschrijving van het begrip verenigingsleven (wat is het verschil met gezinsleven?).
- De kinderen discussiëren/spreken in een kringgesprek waarom sommige werkzaamheden betaald worden of onbetaald zijn.