Oriëntatie op jezelf en de wereld - Mens en samenleving - kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
verkeer Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
lopen, spelen, werken Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- veilig speel- en werkgedrag in en om school
- afspraken ten aanzien van lopen en spelen
- veilig oversteken in eenvoudige situaties
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- afspraken ten aanzien van veilig gedrag op speelplaatsen
- veilig oversteken in moeilijke situaties
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- verantwoord handelen onder verschillende omstandigheden en weersgesteldheden
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6
fietsen Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- eisen voor een veilige fiets
- basisvaardigheden met betrekking tot fietsen en samen fietsen
- eenvoudige voorrangsregels
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- correct gebruik van verkeersborden, voorsorteervakken en verkeerslichten
- basisvaardigheden met betrekking tot het fietsen in groepen
- de belangrijkste voorrangsregels en rekening houden met het gedrag van anderen
Inhoud voor: groep 7 en 8
- de toekomstige route school - huis
- veilig fietsen onder moeilijke omstandigheden
passagier zijn Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6;
Inhoud voor: groep 1 en 2
afspraken en regels als passagier van auto, bus, fiets en bromfiets
Inhoud voor: groep 3 en 4
- afspraken en regels als passagier van bus, tram en trein
Inhoud voor: groep 5 en 6
- dienstregelingen
consumentengedrag Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
verkoopbevorderingstechnieken Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- het kiezen uit een groot aanbod van producten
- invloeden op de consumptie
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
- impulsaankoop
- biologische invloeden op de consumptie (weersomstandigheden, eetlus
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
- commerciële invloeden op de consumptie
- uiteenlopende belangen van producent en consument
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
- de beste manier van kiezen per product
- sociale invloeden op de consumptie
omgaan met geld Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- het belang van bewaren, ruilen, lenen en kopen en van de afspraken die daarbij gemaakt worden
Inhoud voor: groep 3 en 4
- de waarde van betaalmiddelen
- het belang van betaalbewijzen
Inhoud voor: groep 5 en 6
- omgaan met zakgeld
- de functie van sparen
- de belangrijkste elementen uit een koopovereenkomst
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
- gebruik van diverse betaalmiddelen
- keuze van de juiste spaar- en betaalvormen
productinformatie en kwaliteit Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- het belang van aspecten van gezondheid, veiligheid en stevigheid (duurzaamheid) bij productkeuze
- aankopen die tot teleurstellingen kunnen leiden
Inhoud voor: groep 3 en 4
- waarschuwingstekens op producten
- beoordeling van enkele producten op kwaliteit
- de gevolgen van consumptie voor de naaste omgeving
Inhoud voor: groep 5 en 6
- eenzijdige informatiebronnen
- vergelijking van prijzen van producten in relatie tot hun kwaliteit
- de gevolgen van consumptie voor het milieu
- maatregelen op school om in het consumptiepatroon rekening te houden met het milieu
Inhoud voor: groep 7 en 8
- objectieve informatiebronnen
- eenvoudige producttesten
- de relaties tussen consumptiegedrag, afval en gezondheid
- mogelijkheden om in het eigen consumptiepatroon rekening te houden met het milieu