Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 8 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.


Groep 1 en 2


Doorkijkje Ikke-boek

Juffrouw Anke zit voor de klas. Ze heeft een foto bij zich waar ze zelf op staat. "Kijk", zegt ze, "dit ben ik. Zo zie ik er uit. Maar als je naar deze foto kijkt, kun je dan ook zien dat ik thuis een goudvis heb en dat ik heel graag boterhammen met pindakaas lust en dat ik rood de allermooiste kleur vind?" "Van rood wel," zegt Olaf, "want je hebt een rode trui aan op die foto." "Dat is waar," zegt Anke. "Maar van mijn vis en de pindakaas ook?" Nee, alle kinderen zijn het er over eens dat je dat niet op de foto kunt zien.

"Nu gaan wij straks allemaal een foto van onszelf tekenen," zegt juf Anke, "maar dan niet alleen van hoe we er uit zien, maar ook van wat we lekker vinden of wie we lief vinden. Als ik dan naar de foto van Olaf kijk, weet ik opeens van alles over Olaf. Olaf, vertel eens, wat ga jij op je foto tekenen?" "Dat ik van blauw houd," zegt Olaf "en over mijn poes Witje en mijn vader en moeder en mijn broertje en ijs, want dat vind ik lekker". "Goed," zegt Anke, "en weet je wat we gaan doen als al die tekeningen af zijn? Dan gaan we er een boek van maken: het ikke-boek van groep 2 en dat boek zetten we in de boekenhoek." "Dan kunnen we altijd naar elkaar kijken," zegt Else. "En als een kind ziek is, kunnen we toch naar hem kijken." "Precies," zegt Anke, "daar is zo"n boek ontzettend handig voor