Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 6 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.


Groep 1 en 2


Doorkijkje Een boekje over kikkerdril

De kinderen in groep 2 van juf Christel werken aan het thema ‘groeien’. Anjo en Burcu hebben interesse om een boekje over kikkerdril te maken. Samen kijken ze eerst nog eens in de kikkerboeken om te kijken hoe het ook alweer zat. Hoe wordt kikkerdril ook alweer uiteindelijk een kikker? De kinderen kijken het na en juf Christel schrijft en tekent het groeiproces in stapjes:

  • eerst zijn er een mama en papa kikker;
  • dan zitten ze op elkaar;
  • mama kikker legt kikkerdril;
  • ze krijgen een staart en komen uit het dril;
  • dat krijgen ze achterpoten;
  • dan voorpoten;
  • het staartje valt er af en het worden kikkers;
  • nu zijn het kikkers.

Bron:
Tomesen, M. & Kleef, M. van (2005). Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.