Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 5 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.


Groep 1 en 2


Doorkijkje Opsporing verzocht

De kinderen van een groep 1/2 hebben van de speelhoek een politiebureau gemaakt en allerlei spullen meegenomen, waaronder een pet, handboeien, een geweer en een telefoontje. De kinderen verkleden zich en vangen ‘boeven’.

Op een gegeven moment zet de juffrouw de kinderen op het spoor om het politiebureau anders te gaan gebruiken. Ze brengt een foto van haar hond mee, met de mededeling dat haar hond is weggelopen. Ze vertelt dat haar hond bruin is en lange oren heeft. Maar omdat er zoveel bruine honden met lange oren zijn, heeft ze die foto meegenomen. De kleuters willen meteen gaan zoeken buiten. Dan komt een van de kinderen op het idee de foto te kopiëren. Een ander kind stelt voor er iets onder te schrijven en dan de kopieën in de school op te hangen. Het ‘opsporingsbericht’ is geboren.
Bron:
Kleef, M. van & Tomesen, M. (2002). Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.