Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 4 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.


Groep 1 en 2


Doorkijkje Boeken in de huishoek

"Kijk" zegt juffrouw Fieke, "ik heb een hele stapel boeken meegenomen. Wie weet wat voor boeken dat allemaal zijn?" Ze houdt de boeken één voor één omhoog. Met de kinderen praat ze over wat voor boeken het zijn en waar ze voor gebruikt worden: telefoonboek, prentenboek, boekje om iets op te schrijven, stripboek, tijdschrift voor kinderen, tijdschrift voor vaders en moeders, agenda, fotoboek, sprookjesboek, zelfgemaakt boek, boek met verhalen om voor te lezen, muziekboek, atlas, woordenboek… Vervolgens mogen de kinderen hele dikke boeken aanwijzen en hele dunne boeken, grote en kleine boeken, boeken waar veel plaatjes en boeken waar veel letters in staan aanwijzen.

"Nu moeten jullie eens even kijken wat ik hier heb", zegt Fieke dan. Ze heeft een grote plank in haar handen. "Een boekenplank", roept Alies meteen. "Goed zo," antwoordt Fieke en weten jullie waar ik die ga ophangen? In de huishoek!  Want als je in de huishoek speelt, heb je natuurlijk ook boeken nodig. Wat zou je allemaal met boeken kunnen doen in de huishoek?" "Opbellen", zegt Sifad. "Ja, natuurlijk" zegt Fieke. "Je kunt het telefoonboek gebruiken om een telefoonnummer op te zoeken". "Lekker lezen als je thuiskomt van je werk," zegt Jeroen. "Of je kinderen voorlezen," roept Evert. "De weg opzoeken als je speelt dat je op vakantie gaat." "Precies, " antwoordt juf Fieke. "En daarom gaan we nu die boekenplank ophangen en er alle boeken opzetten." "Wie wil er in de huishoek spelen, vandaag?" Alle vingers gaan omhoog.