bij kerndoel 4 - Groep 5 en 6 - Wat doet de leraar


Om te voorkomen dat het aanbod voor begrijpend en studerend lezen wordt ingevuld met technisch lezen, is technisch lezen hier apart uitgewerkt.


Groep 5 en 6


  • De leraar biedt instructie en oefening in woordherkenning, waarbij kinderen leren op een efficiënte wijze gebruik te maken van woordidentificatietechnieken. Ze heeft als streefdoel dat alle kinderen aan het eind van groep 5 op minimaal AVI-7 beheersingsniveau lezen en dat kinderen aan het eind van groep 6 een tekst van AVI-niveau 9 nauwkeurig, vlot en met begrip kunnen lezen.
  • Ze biedt gerichte oefening van technisch lezen en woordidentificatietechnieken aan de instructietafel tot AVI-9 is bereikt.
  • Ze geeft kinderen veel gelegenheid voor zelfstandig lezen zodat ze leeservaring opdoen en zo hun leesvaardigheid en leestempo vergroten.
  • Ze zorgt voor afwisselende werkvormen bij het lezen: individueel lezen, duolezen, tutorlezen, lezen in heterogeen samengestelde groepjes.