Nederlands - Mondeling onderwijs - kerndoel 3 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.


Groep 5 en 6


Doorkijkje Over pesten

Afgelopen week is er een programma op de televisie geweest over pesten. Juffrouw Annette heeft dit opgenomen en vandaag gaan de kinderen en de juf het programma samen bekijken.
Na afloop vraagt juf Annette aan de groep: “Waarom wordt Pieter gepest?” Sarah zegt: “Omdat hij een hazenlip heeft”. Annette: “Wat vinden jullie daar nou van? Raar? Of zielig?” Bora zegt: “Ik vind allebei, want hij kan er helemaal niets aan doen, dan ga je hem daar toch niet mee pesten”.
Juf Annette reageert: “Als hij nou gepest werd met iets waar hij wel wat aan kon doen, is het dan wel goed?” Tim: “Ligt eraan wat het is. Als hij gepest wordt omdat hij net iemand anders heeft gepest, vind ik het niet zielig hoor”. Sarah: “Nee ik ook niet, maar als hij gepest wordt omdat hij bijvoorbeeld door zichzelf een brandwond ergens heeft, vind ik het niet leuk”.
Annette houdt de discussie op gang en reflecteert op de uitspraken van de kinderen.