Nederlands - Mondeling onderwijs - kerndoel 3
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
INHOUD Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- verschillende gesprekssituaties met een gevarieerd aanbod aan onderwerpen die uitnodigen om op te reageren, dagen kinderen uit te zeggen wat ze ergens van vinden; ze proberen ook aan te geven waarom ze dat vinden
Inhoud voor: groep 3 en 4
als groep 1/2 +
Inhoud voor: groep 5 en 6
als groep 3/4 +
Inhoud voor: groep 7 en 8
als groep 5/6 +
kritisch luisteren naar informatie Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- bepalen welke informatie wel/niet belangrijk is, in relatie tot eigen kennis
Inhoud voor: groep 5 en 6
- naar andermans commentaar vragen
Inhoud voor: groep 7 en 8
- kritische houding ten aanzien van informatie in mondelinge teksten
informatie beoordelen en een reactie geven Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- proberen aan te geven waarom die informatie belangrijk is (koppelen aan doel)
- deze opvatting verduidelijken of illustreren
Inhoud voor: groep 5 en 6
- argumenten ter ondersteuning van de eigen mening geven
Inhoud voor: groep 7 en 8
- informatie op waarde schatten, ondermeer in relatie tot de bron
kritisch luisteren naar meningen en opvattingen Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- meningen herkennen (vooral meningen die expliciet zo worden aangeduid, bijvoorbeeld met behulp van signaalwoorden als 'ik vind')
- open staan voor de mening en argumentatie van anderen
Inhoud voor: groep 5 en 6
- naar andermans commentaar vragen
- onderscheid tussen feiten en meningen herkennen
- meningen herkennen die implicieter in een mondelinge tekst voorkomen (dus niet met behulp van duidelijke signaalwoorden)
Inhoud voor: groep 7 en 8
- andermans standpunt in eigen woorden samenvatten
- tegenover elkaar staande gezichtspunten in eigen woorden formuleren
- als discussieleider optreden
- groepsleden vragen om verduidelijking van een standpunt
- veel voorkomende trucs in reclame herkennen
meningen beoordelen en een reactie geven Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 3 en 4
- mening(en)van de spreker(s) vergelijken met eigen mening
- proberen te vertellen of je het wel of niet eens bent met gehoorde mening(en)
Inhoud voor: groep 5 en 6
- meningen globaal becommentariëren vanuit de eigen mening
- argumenten ter ondersteuning van de eigen mening geven
- onderscheid tussen feiten en meningen zelf aanbrengen
- standpunt vasthouden
Inhoud voor: groep 7 en 8
- tot een afweging van argumenten in een discussie komen
- evalueren van meningen en argumentaties