beweging - Groep 3 en 4 - Wat doen de kinderen


kunstzinnige oriëntatie: beweging


Groep 3 en 4


  • De kinderen zoeken naar variatie in de verschillende manieren van zich verplaatsen in de ruimte en op de plaats.
  • Ze hebben aandacht voor de tegenstelling tussen dansen en kortere en langere 'stops'. Ze dansen bijvoorbeeld als robots en reageren op de leraar die een afstandsbediening heeft waarmee ze de robots kan laten bewegen of stilstaan.
  • Ze dansen in verschillende lagen (hoog en laag), in verschillende richtingen, met vertraging en versnelling van tempo en met veel en weinig kracht.
  • Ze dansen volgens bepaalde vloerpatronen, bijvoorbeeld grote en kleine cirkels, rechte en gebogen lijnen, slingerlijnen.
  • De kinderen maken een kleine eigen dans met herhaling van bewegingen op een plaats, bijvoorbeeld laten ze met steeds snellere schokkerige bewegingen zien hoe de robots op hol slaan en vervolgens langzaam onderdeel voor onderdeel kapot gaan.
  • Ze voeren op muziek eenvoudige dansen uit, uit verschillende culturen.
  • Ze dansen in tweetallen of kleine groepjes.
  • Ze met de hele groep dansen ze vrij in de ruimte of in een kring, rij of slinger.

Toelichting: Dansexpressie

Op basis van betekenisvolle onderwerpen en diverse inspiratiebronnen (afbeeldingen, verhalen, rekwisieten, muziekfragmenten) geven kinderen ideeën, gevoelens, ervaringen en gebeurtenissen vorm in dans.

Toelichting: Dans uit verschillende culturen

Volksdansen die tot op zekere hoogte bewerkt zijn voor kinderen, zodat ze technisch haalbaar zijn voor een bepaalde leeftijdsgroep. Ze worden aangeboden op een manier die goed aansluit bij hun belevingswereld en het dansplezier vergroot.

Toelichting: Stops

Kinderen bewegen door de ruimte. Op een bepaald teken 'bevriezen' ze in een bepaalde houding.

Toelichting: Geïsoleerde bewegingen

De kinderen maken verschillende bewegingen met de afzonderlijke lichaamsdelen: bijvoorbeeld alleen het hoofd, een arm, een been.

Toelichting: Totaal bewegingen

De kinderen bewegen alle lichaamsdelen tegelijkertijd.

Toelichting: Van laag te veranderen

In voortbeweging van hoog naar laag dansen en van laag naar hoog.

Toelichting: Een straat

De kinderen staan in twee rijen tegenover elkaar en vormen de straat. Andere kinderen lopen of huppelen daar tussen door.

Toelichting: Dansfiguren

Vormen waarop twee of meer mensen samen dansen, bijvoorbeeld dansen in paren met de armen om elkaars middel en de linkerarm omhoog of de ene danser op de knie, de ander beweegt eromheen.

Toelichting: Tijd

  • Duur: kortere of langere tijd bewegen.
  • Tempo: snel of langzaam bewegen (versnellen, vertragen, stoppen, slow motion).
  • Ritme: regelmatig, onregelmatig.
  • Frasering: begin, verloop, einde van een beweging.

Toelichting: Kracht

Beweging uitgevoerd met spanning, ontspanning; zwaar of licht bewegen.

Toelichting: Ruimte

  • Verschillende richtingen waarin je danst: voor, achter, links, rechts, diagonaal, in cirkels en patronen.
  • Verschillende lagen waarin je danst: hoog (op de tenen, springen), midden (gebogen romp, knieen) of laag (op de grond zittend, kruipend, liggend, rollend).

Toelichting: Bewegingskwaliteiten

Bijvoorbeeld de vloeiende beweging van stromend water of de staccatobeweging van een robot. Deze bewegingen worden bepaald door op een bepaalde manier gebruik te maken van tijd kracht en ruimte.

Toelichting: Kinderdans

Bij kinderdans leren kinderen dansen uitvoeren met min of meer vaste structuren. Deze dansen zijn voor een deel gebaseerd op bestaande kindervolksdans en aangepast aan het niveau van de verschillende jaargroepen.

Toelichting: Lagen

  • Hoog: op de tenen, springen.
  • Midden: gebogen romp, knieën.
  • Laag: op de grond zittend, kruipend, liggend, rollend.

Toelichting: Verschillende richtingen

Voor, achter, links, rechts, diagonaal, cirkels en patronen.