Friese taal - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 20 - Groep 7 en 8 - Doorkijkje
De leerlingen leren informatie te verwerven uit teksten in het Fries in frequent voorkomende teksttypen (zoals artikelen in jeugdrubrieken, liedjes, verhalen).
Groep 7 en 8
Doorkijkje
In wyksluting mei in Frysk liet
Op een volledig Nederlandstalige school is het vak Fries een ondergeschoven kindje.
Vijf meisjes uit groep 7 mogen de weeksluiting verzorgen en omdat drie van hen op paardrijden zitten wordt het onderwerp 'de pony'. Ze overleggen wat ze willen gaan presenteren, en ook hoe.
"Een toneelstukje wordt altijd al gedaan", zegt Karin. "Een interview", zegt Berber, "Ik ga vragen stellen over jouw pony." "Ja, dat kan, maar niet te lang. Het moet niet op een spreekbeurt gaan lijken." "Zullen we een liedje laten horen?" stelt Irene voor. "Ja, maar dan moet de tekst er wel bij, want anders versta je niet alles."
Het werk wordt verdeeld. Karin en Inge bereiden de interviewvragen voor. Berber gaat op zoek naar een lied. En Machtelt en Irene gaan op zoek in het documentatiecentrum en op internet.
Als ze weer bij elkaar komen om de resultaten te bekijken heeft Berber een lied over de pony gevonden: op de cd 'Sjongspektakel' . Er is ook een tekst bij. Samen proberen ze de tekst te lezen om te kijken of ze het bij hun presentatie vinden passen. Vervelend dat de tekst in het Fries is, vindt Irene, sommige kinderen in onze groep kunnen immers geen Fries verstaan. Dan kunnen ze het nu mooi leren, vindt Machtelt, ze krijgen de tekst er toch bij? Dat scheelt.
Uiteindelijk besluiten ze het Friese lied toch te kiezen. Ze laten het horen aan het eind van hun presentatie en ze playbacken erbij. De teksten hebben ze gekopieerd en uitgedeeld. Ze hebben er zelf een vertaling bijgemaakt. Die staat op de achterkant.
Het is een groot succes.