Bewegingsonderwijs - kerndoel 58 - Groep 1 en 2 - Doorkijkje


De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deel te nemen, afspraken te maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden in te schatten en daarmee bij activiteiten rekening te houden.


Groep 1 en 2


Bewegingsonderwijs, een groepsgebeuren met interactie op verschillende niveaus

Petra is deze week voor het eerst op school. De derde dag gaat ze meedoen met gym. De juf zegt dat ze zelf mag weten of ze overal aan meedoet, maar dat hoort Petra niet. Het enige dat bij haar binnenkomt zijn de grote, gevaarlijke materialen die in die vreemde zaal staan.

De juf heeft wat verteld over wat gedaan gaat worden, maar ook dat heeft ze niet gehoord. Gelukkig mag ze eerst naar die twee banken toe. Daar heeft ze al eens op gezeten. "Oh, nu moet je er tussendoor lopen en dan mag je wat meenemen." Ze gaat naast Melvin staan, want die woont bij haar in de straat. Tussen de banken staat een groot meisje en iedere keer als er iemand gaat lopen, loopt zij naar dat kind toe en slaat tegen haar schouder. Dat is ook niet leuk. Melvin zegt dat Petra ook moet lopen, maar dat lijkt haar niks. Melvin loopt ook maar krijgt ook een klap en loopt weer terug. "Waarom doen al die kinderen het steeds opnieuw?" Petra doet één stap naar voren en gaat onmiddellijk weer terug. Melvin en dat meisje in het midden schuiven één bank wat naar buiten. Ze zeggen dat je dan de overkant makkelijker kan halen. Petra probeert het ook nog maar eens.