Bewegingsonderwijs - balanceren - Groep 7 en 8 - Wat doet de leraar


leerlijn: balanceren


Groep 7 en 8


  • De leraar helpt en begeleidt de kinderen, zodat alle kinderen mee kunnen doen aan de activiteiten en proberen hun bewegingsmogelijkheden uit te breiden.

Bij Balanceren op een instabiel balanceervlak:

  • De leraar helpt kinderen die veel moeite met de balanceersituatie hebben door als steunpunt te dienen en door vaste steunpunten te plaatsen en stimuleert andere kinderen om elkaar ook   te helpen.
  • Zij stimuleert het lopen in een aan de zwaaibeweging van de bank aangepast tempo.

Toelichting: Balanceren

Handhaven van evenwicht en herstellen van evenwichtsverstoringen bij het verplaatsen op een (in)stabiel vlak.

Toelichting: Rijden

Vaart maken op een rijtuig om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Glijden

Vaart maken op een glijvlak om in balans vaart te behouden.

Toelichting: Acrobatiek

In balans uitvoeren van een beweging of pose in samenwerking met een ander(en).

Toelichting: Gaan over een recht balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 2 meter lengte, 10 cm breed en 20 cm hoog lopen.

Toelichting: Gaan over een schuin balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen (hoogte ongeveer 50 cm).

Toelichting: Gaan over een half instabiel balanceervlak

Over een evenwichtsbalk van ongeveer 3,5 meter lang en 6 cm breed schuin omhoog lopen naar een labiel punt (bijvoorbeeld aan een trapezestok van 1 meter hoog) met afstapplaats.

Toelichting: Gaan over een instabiel balanceervlak

Over een bank lopen tussen twee ophangpunten met een kleine zwaaibeweging en twee hulpverleners.