Veelgestelde vragen
Op deze pagina lees je de belangrijkste vragen over hoe we schoolteams en leraren ondersteunen bij de vertaling van de geactualiseerde kerndoelen naar een schooleigen curriculum.
algemeen
Het curriculum komt tot leven in de klas. Leraren en schooldirecteuren werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Naast de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s zijn we in 2025 ook gestart met de ontwikkeling van leerlijnen, hulpmiddelen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen straks het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Om scholen nu en straks te versterken bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen:
- ontwikkelen we leerlijnen;
- delen we kennis en materialen over curriculumontwikkeling op school;
- bieden we voorbeelden voor het versterken van basisvaardigheden in samenhang met andere leergebieden.
Bij de ontwikkeling van leerlijnen, voorbeelden en materialen betrekken we schoolleiders en leraren. Daarnaast stemmen we af met andere schoolpartners, zoals methodemakers, onderwijsadviseurs, lerarenopleiders en toetsenmakers.
Tot het zover is, kunnen scholen zich alvast verdiepen in de conceptkerndoelen. Ook bieden we inspirerende voorbeelden, informatie over basisvaardigheden en over curriculumontwikkeling op school.
Kijk voor meer informatie op www.actualisatiekerndoelen.nl/aan-de-slag
leerlijnen
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen hebben geen wettelijke status. Het is vooral een waardevol instrument bij het maken van doordachte curriculumkeuzes en de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2025 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Met leerlijnen en voorbeelden bieden we scholen een waardevol instrument om het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
In het najaar van 2026 publiceren we de eerste leerlijnen op onze website. Dit zijn de leerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde in het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Niet alleen scholen profiteren van de leerlijnen, maar ook uitgeverijen, toetsontwikkelaars en andere onderwijsprofessionals.
Onze curriculumontwikkelaars maken de leerlijnen. Dit doen zij in verschillende stappen. Een van de stappen is om de bruikbaarheid én de opbouw te toetsen bij leraren, schoolleiders, specialisten. Daarvoor vragen we een grote groep schoolleiders, specialisten en leraren om feedback. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands in de zomer van 2026 via de website van SLO.
In 2025 starten we met de ontwikkeling en consultatie van de leerlijnen voor Nederlands, rekenen en wiskunde. Daarna volgen de andere leergebieden en de functionele kerndoelen.
Leraren en schoolleiders kunnen de leerlijnen gebruiken bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Een waardevol instrument om antwoorden te vinden op vragen als: hoe vertaal je de inhouden van de geactualiseerde kerndoelen naar een doorlopende leerlijn voor de hele school? En hoe geef je in groep 3-4 invulling aan je les, zodat je voldoet aan de kerndoelen in groep 8? Hoe ziet je les eruit in klas 1, zodat het voldoet aan de kerndoelen voor het einde van de onderbouw in het vo? Ook laten de leerlijnen zien hoe je aan meerdere kerndoelen tegelijk kan werken. De leerlijnen zijn geen concreet lesprogramma. Scholen mogen de leerlijnen zelf verder vertalen naar de context van hun school.
consultatiefase leerlijnen
Leerlijnen zijn niet wettelijk vastgelegd. Het is vooral een waardevol instrument voor scholen en leraren. Ze helpen om de nieuwe kerndoelen te vertalen naar een krachtig, samenhangend en schooleigen curriculum. Leerlijnen maken het curriculum concreet en toepasbaar in de praktijk, op alle niveaus van funderend onderwijs.
In maart 2026 organiseert SLO een consultatiefase, waarin het onderwijsveld wordt geraadpleegd over de conceptleerlijnen. Doel is om inzicht te krijgen in de verwachte bruikbaarheid en waardering ervan. De feedback uit deze fase helpt bij het verbeteren en afronden van de leerlijnen.
In maart 2026 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal- en rekencoördinatoren en intern begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs. Ook gaan ze op hun school aan de slag met een praktijkopdracht. Op basis van de feedback scherpen we de leerlijnen aan, zodat dit bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen.
In het najaar van 2025 start de werving voor de consultatiefase. Wil je met jouw school meedoen, vul dan het aanmeldformulier in. Je hoort later of je geselecteerd bent.
SLO ontwikkelt op dit moment conceptleerlijnen voor Nederlands en rekenen-wiskunde in het po, vo en (v)so. Deze leerlijnen helpen scholen om het curriculum praktisch en doelgericht vorm te geven.
In maart 2026 gaan we met het onderwijsveld in gesprek tijdens de consultatiefase. Leraren, schoolleiders, taal- en rekencoördinatoren en interne begeleiders buigen zich dan over één centrale vraag: hoe bruikbaar zijn deze conceptleerlijnen in de praktijk? Jouw ervaringen, ideeën en feedback zijn van grote waarde. Ze vormen de basis voor het aanscherpen en afronden van de leerlijnen.
- Je krijgt als eerste inzicht in vernieuwde inhoud. Hierdoor ben je beter voorbereid op wat er gaat komen en krijg je praktische handvatten om ermee aan de slag te gaan.
- Door in gesprek te gaan met de curriculumontwikkelaars en met collega’s van andere scholen leer je van én met elkaar, ontdek je de leerlijnen, verdiep je je in de kerndoelen en zie je welke keuzes je als school zelf al kunt maken.
- Jouw deelname levert ook een financiële bijdrage op voor jouw school.
Neem deel aan de ontwikkeling van de leerlijnen: jouw expertise maakt het verschil!
Bekijk hier de vragen over de actualisatie van de kerndoelen.