Curriculumontwikkeling
Een curriculum is een plan voor het leren. De begrippen 'curriculum' en 'leerplan' betekenen hetzelfde en zijn dus uitwisselbaar. Het ontwikkelen van een curriculum verloopt op een cyclische manier met als kernactiviteiten: analyse, ontwerp en evaluatie. Vaak heb je meerdere cycli nodig om op een sterk curriculum uit te komen.
Curriculumwaaier
De curriculumwaaier is een tool die je kan helpen nauwkeuriger aan te geven wat een curriculum is, hoe je een curriculum ontwikkelt en wie er betrokken zijn bij curriculumontwikkeling. Ook andersom biedt de waaier uitkomst: als iemand anders vertelt over curriculumontwikkeling kan de tool helpen om te begrijpen wat de ander bedoelt.
Curriculaire spinnenweb
Het curriculaire spinnenweb is een model dat alle onderdelen van een curriculum in samenhang benoemt. Op alle curriculumniveaus (landelijk, school of klasniveau) komen deze elementen terug. Ook in de klas maak je beslissingen hierover.
Ontwikkelkaarten
Deze kaarten helpen je bij het ontwikkelen of herzien van delen van het schoolcurriculum. Samen met je team breng je met hulp van de ontwikkelkaarten in beeld aan welke concrete ontwikkelactiviteiten (analyse, ontwerp en evaluatie) jullie gaan werken. Bekijk voor een passende werkvorm het onderdeel 'Ontwikkelproces' van de Curriculumwaaier.
Schooleigen curriculumontwikkeling
Het is aan scholen en leraren om voor alle leerlingen van hun school een samenhangend curriculum samen te stellen dat toekomstgericht is en gebaseerd is op een heldere schoolspecifieke visie. Aan de hand van een korte animatie laten we zien welke zaken ertoe doen als je binnen de school werk maakt van een eigentijds en samenhangend curriculum
zie ook
agenda
nieuws
- Het curriculum en het Nationaal Programma Onderwijs23 februari 2021
- Domeinbeschrijving Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 2020 verschenen17 februari 2021
- Vernieuwing praktijkgericht vmbo van start12 januari 2021
- Inspirerende handreiking en website voor schooladvisering po-vo12 oktober 2020
- E-zine 21e-eeuwse vaardigheden nu aangevuld met viewbrics6 oktober 2020
relevante SLO-publicaties
- Rekenen-wiskunde in het basisonderwijs 20208 februari 2021
- Mens en maatschappij in het basisonderwijs12 mei 2020
- Digitale geletterdheid in het basisonderwijs9 september 2019
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs13 mei 2019
- Burgerschap in het basisonderwijs17 oktober 2018