Aan de slag met onze materialen
Hoe kun je binnen jouw school aan de slag met het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands? Laat je inspireren door onze adviezen met betrekking tot samenhang, didactiek, organisatie en toetsing van je taalonderwijs. Daaronder vind je praktische materialen om mee aan de slag te gaan.
Wil je al aan de slag met de nieuwe kerndoelen?
Bij de kerndoelen voor taal-Nederlands zijn illustraties ontwikkeld in de vorm van korte voorbeelden (‘te denken valt aan’). Deze voorbeelden zijn niet wettelijk vastgelegd, maar bieden handvatten om beter te begrijpen wat er van scholen wordt verwacht.
Adviezen voor het versterken van basisvaardigheden
Ben je op zoek naar tips over de manier waarop je aan de basisvaardigheden taal-Nederlands kunt werken? Laat je dan inspireren door onderstaande adviezen. Download en print de kaart om er met je collega’s verder over door te praten.
Wil je meer weten? Download dan de uitgebreide toelichting op de adviezen.
Ontluikend schrijven in groep 1-2-3 - po
Van taaltekeningen, stempelen, woorden schrijven en rijmen naar het schrijven van versjes, verhaaltjes en informatieve teksten. Zo wil je dat je leerlingen in de onderbouw bezig zijn met schrijven! De Handreiking schrijven in de onderbouw po vertelt je hoe je als leerkracht leerlingen in groep 1-2-3 ondersteunt bij het leren schrijven. De publicatie Eropuit! bevat bijbehorende schrijfactiviteiten.
Schrijven in groep 4 tot en met 8 - po
Wil je in de klas meer aandacht besteden aan goed schrijfonderwijs? In deze handleiding bij de uitgewerkte lessenseries voor groep 4 tot en met 8 kun je lezen hoe procesgerichte schrijfdidactiek eruitziet. Leerlingen leren diverse tekstsoorten voorbereiden, schrijven, bespreken, herschrijven en publiceren. Dankzij heldere instructies kunnen ze meteen aan de slag en met elkaars feedback verbeteren ze hun teksten.
Rijke gesprekken voeren! Dé toverformule voor taal, denken en kennis - po/vo
De handreiking Rijke gesprekken gaat over gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren. Je leest waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs, hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen. In de twee voorbeeldmatige lessenseries staan rijke gesprekken centraal. Ze illustreren hoe je in je lessen rijke gesprekken kunt voeren en hoe je deze betekenisvol kunt verbinden aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap. Daarbij maken de lessenseries gebruik van rijke teksten en de kracht van meertaligheid.
Wil je je onderwijs in begrijpend lezen versterken? - po/vo
SLO is lid van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs. De Kennistafel heeft een visie ontwikkeld op effectief onderwijs in begrijpend lezen, die je kunt teruglezen in de Kwaliteitswaaier. Deze bestaat uit vier verschillende kwaliteitskaarten. De samenhangende kaarten bieden handvatten om op basis van wetenschappelijke inzichten aan de slag te gaan met je leesonderwijs. De waaier biedt informatie en tips voor leraren, leesdeskundigen, schoolleiders en bestuurders in het primair en het voortgezet onderwijs.
Lezen in het po
Wil jij van je leerlingen enthousiaste en vaardige lezers maken? SLO heeft samen met Stichting Lezen de website Lezeninhetpo.nl ontwikkeld. Op dit kennisplatform vind je bijna alles wat je moet weten op het gebied van motiverend en effectief leesonderwijs op de basisschool.
Lezen in het vo
Wil jij van je leerlingen enthousiaste en vaardige lezers maken? SLO heeft samen met Stichting Lezen de website Lezeninhetvo.nl ontwikkeld. Op dit kennisplatform vind je bijna alles wat je moet weten op het gebied van motiverend en effectief leesonderwijs op de middelbare school.
Hoe kan ik mijn taalles aanpassen, zodat het aansluit bij leerlingen met kenmerken van autisme? - po en s(b)o
Leerlingen met kenmerken van autisme leren anders. Dat is niet nieuw. We weten dat deze leerlingen informatie op een andere manier verwerven.
Om hierbij aan te sluiten zijn er adviezen voor het aanpassen van je taalles. Denk hierbij aan tips met betrekking tot instructie, lesinhoud, vorm en tijd, omgeving en hulpmiddelen.
Sterk taalonderwijs voor leerlingen met autisme: zo doe je dat - po en s(b)o
Van veel afweten van een specifiek onderwerp tot moeite hebben met beurt nemen: leerlingen met autisme hebben unieke talenten en uitdagingen bij het leren en verwerven van informatie. Hoe kun jij leerlingen met autisme ondersteunen? Wil je inzicht krijgen in hoe leerlingen met autisme leren en wil je je taalonderwijs hierop aanpassen?