Actualisatie van de kerndoelen

21 november 2025

In opdracht van het ministerie van OCW actualiseren we de kerndoelen. Kerndoelen vormen samen met de examenprogramma’s de basis van het Nederlandse curriculum. Een kerndoel is een wettelijk doel dat beschrijft waar leerlingen in po en in de onderbouw vo mee in aanraking moeten komen, welke inspanning van hen wordt verwacht met het oog op ervaringen, of wat ze uiteindelijk moeten beheersen. Daarmee geven kerndoelen richting aan het onderwijs en leggen ze de basis vast waar iedere leerling recht op heeft.

De kerndoelen

Download hier de nieuwe kerndoelen. Ze staan nog niet in de wet, maar je kunt wel al vooruitkijken en je voorbereiden.

Waarom komen er nieuwe kerndoelen?

De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Ze zijn globaal geformuleerd en bieden weinig houvast aan scholen en leraren. Er is een wens voor meer concrete formuleringen, samenhang, terugdringen van overladenheid en het versterken van doorlopende leerlijnen. Daarnaast zijn er onderwijskundige, vakspecifieke en maatschappelijke ontwikkelingen die vragen om een actualisatie van de kerndoelen.

Waar staan we nu?

In november 2025 leverden we definitieve conceptkerndoelen op voor de negen leergebieden in het po en de onderbouw van het vo. Het gaat om de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap, digitale geletterdheid, mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport. Dit is het eindproduct van een zorgvuldig ontwikkelproces, waarin leraren, vakexperts en curriculumexperts samenwerkten. Je download de nieuwe kerndoelen via het kader hierboven. Het ministerie zet de volgende stap en legt de kerndoelen formeel vast in wet- en regelgeving.

Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs zijn functionele kerndoelen ontwikkeld voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. De functionele kerndoelen voor de overige leergebieden volgen in 2027. Bekijk hier de planning functionele kerndoelen.

op de hoogte blijven?

Wil je meer weten over de actualisatie per leergebied? Bezoek dan de webplatforms via: www.actualisatiekerndoelen.nl.

Hoe zijn de kerndoelen tot stand gekomen?

Het onderwijsveld is op verschillende manieren bij de actualisatie betrokken, SLO voert regie op het gehele proces. Zowel de werkopdracht (pdf, 198 kB) (pdf, 198 kB)en de opdrachtbrief (pdf, 97 kB) (pdf, 97 kB) van 2022 als de werkopdracht (pdf, 2.9 MB) (pdf, 2,9 MB) en de opdrachtbrief (pdf, 90 kB) (pdf, 90 kB) van 2023 vanuit OCW zijn hierbij leidend.

Per leergebied zijn verschillende fases doorlopen. Voor de ontwikkeling van de functionele kerndoelen voor de leergebieden mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur en bewegen en sport loopt het proces nog door.

Ontwikkelen conceptkerndoelen
conceptkerndoelen. Per leergebied werd een kerndoelenteam ingericht met leraren, vakexperts, curriculumexperts en een procesregisseur. Naast ieder kerndoelenteam was een advieskring, die het team feedback gaf en reflecteerde op de conceptkerndoelen. De advieskring bestond uit een vertegenwoordiging van de onderwijspraktijk. Het team kon de advieskring ook inzetten als zij extra expertise nodig had voor de ontwikkeling van de kerndoelen. Zo zorgen we ervoor dat de conceptkerndoelen gedragen worden door het onderwijsveld.

Fase van beproeven
Scholen uit heel Nederland gaven feedback op de conceptkerndoelen. Daarnaast waren er expertbijeenkomsten, waarbij experts feedback geven op inhoudelijke onderdelen van de conceptkerndoelen van hun leergebied. Hierna scherpten we de doelen aan tot een set definitieve conceptkerndoelen. Deze set leverde SLO op aan het ministerie van OCW, waarmee de werkopdracht werd voltooid.

Vastleggen in wet- en regelgeving

In november 2025 leverden we de definitieve conceptkerndoelen op aan het ministerie van OCW. Het ministerie zet de volgende stap en legt de kerndoelen formeel vast in wet- en regelgeving.

Hoe is de kwaliteit geborgd?

Om de kwaliteit van de tussenproducten en het proces te waarborgen, heeft SLO naast de advieskring ook interne kwaliteitszorg ingericht. Deze kwaliteitszorg bestaat uit twee onderdelen: het monitorteam en de expertpoule

Wat betekent dit voor het (voortgezet) speciaal onderwijs?

De geactualiseerde kerndoelen primair onderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs gelden straks ook voor het (voortgezet) speciaal onderwijs wanneer leerlingen doorstromen naar het vervolgonderwijs. De klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften toetste de tussenproducten van de teams van de kerndoelen ophaalbaarheid en herkenbaarheid voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarnaast is er per leergebied een expertgroep (v)so voor de functionele kerndoelen voor leerlingen die zeer moeilijk leren of leerlingen met een meervoudige beperking met uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding.

Wat betekent de actualisatie voor Caribisch Nederland?

Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven (pdf, 186 kB) om de kerndoelen voor Caribisch Nederland te actualiseren. De geactualiseerde kerndoelen zijn de onderlegger voor Caribisch Nederland. De talen Engels, Papiamentu en Nederlands, hebben op de eilanden een andere status dan in Europees Nederland. Daarom zijn er voor deze talen beredeneerde aanpassingen nodig voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Een kernteam met curriculumexperts van SLO, leraren en experts uit Caribisch Nederland zijn hier in september 2024 mee gestart.

Wat betekent dit voor Nederlandse Gebarentaal?

Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs, ook dove en slechthorende leerlingen. Voor hen is het leren van Nederlandse Gebarentaal essentieel. Daarom zijn actuele kerndoelen van groot belang. SLO heeft in samenwerking met Sprong Vooruit hard gewerkt aan de actualisatie van de conceptkerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal en de ontwikkeling van nieuwe conceptkerndoelen voor het voortgezet speciaal onderwijs. De kerndoelen Nederlandse Gebarentaal (definitief concept) hebben we in september 2025 opgeleverd aan het ministerie van OCW.

Contactpersoon: Mirjam Brand, m.brand@slo.nl.

persvragen

Voor persvragen over de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s ga je naar onze contactpagina.