voorbeelden

13 december 2019

De school mag zelf het aanbod samenstellen van keuzevakken. Dit is anders dan bij de profielmodulen het geval is en niet afhankelijk van licenties van de school.

In de regel zal de school een keuze maken die aansluit bij de visie van de school over bijvoorbeeld onderwijs en opleiden, LOB, de leerlingpopulatie, de deskundigheid van docenten en de outillage. Keuzevakken die ontwikkeld zijn bij andere profielen kunnen een verbreding bieden op het profielvak. Voorbeelden van interessante combinaties zijn:

  • Profielvak M&T met keuzevakken van Maritiem en techniek. Zie voorbeeld MaT.
  • Profielvak M&T met keuzevakken van Produceren, installeren en energie. Zie voorbeeld PIE.
  • Profielvak M&T met keuzevakken van Bouwen, wonen en interieur. Zie voorbeeld BWI.

Voorbeeld MaT: De combinatie van het profielvak BWI met keuzevakken die ontwikkeld zijn bij Maritiem en techniek is mogelijk interessant voor een vmbo school die in de nabijheid van een (jacht) haven of scheepswerf ligt maar geen licentie heeft voor het profielvak Maritiem en techniek. Deze school kan zijn leerlingen heel goed voorbereiden en kennis laten maken met bijvoorbeeld de logistiek in de haven of de scheeps- en jachtbouw door relevante keuzevakken of modulen van Maritiem en techniek te combineren met het profielvak M&T. Kijkend naar de inhoud van de bovengenoemde keuzevakken sluiten de keuzevakken Ladingbehandeling aan boord, Dienstverlening in de haven, Opslag en overslag in de haven, Stuwadoor en vorkheftruck, Ladingadministratie in de haven, Expediteur, luchtvaart en douane, Cargadoor, Nautische materialen en gereedschappen, Scheepsconstructie en –ontwerp en keuzevak Maritiem mechanische installaties goed aan bij het profielvak M&T.

Voorbeeld PIE: De combinatie van het profielvak M&T met keuzevakken die ontwikkeld zijn bij PIE kan interessant zijn voor leerlingen die interesse hebben in carrosserie en schadeherstel en auto-elektronica. De keuzevakken Plaat en constructie werk, booglasprocessen, Praktisch booglassen, verspaningstechnieken en Licht, geluid en beeld zijn logische combinaties met het profielvak M&T.

Profieloverstijgende keuzevakken buiten de techniek

  • Profielvak M&T met keuzevakken van Economie en ondernemen. Zie voorbeeld EO.
  • Profielvak M&T met keuzevakken van Zorg en welzijn. Zie voorbeeld ZW.
  • Profielvak M&T met keuzevakken van Groen. Zie voorbeeld Groen.

Voorbeeld EO: Door het profielvak M&T te combineren met keuzevakken van EO kunnen leerlingen zich voorbereiden op een baan als zelfstandig ondernemer (bijvoorbeeld als zzp'er) of bijvoorbeeld als autoverkoper in de showroom. Vooral de keuzevakken Marketing (eventueel ook een module van het profielvak EO), Financieel en administratief beheer en Ondernemen zijn hiervoor aantrekkelijke combinaties met het profielvak M&T.

Voorbeeld ZW: Het ligt wellicht niet voor de hand maar een combinatie van het profielvak M&T met keuzevakken die zijn ontwikkeld bij Zorg en welzijn (ZW) kan zeker wel interessant zijn voor leerlingen die zich verder willen ontwikkelen in de facilitaire dienstverlening, beveiliging en veiligheid.

Een logische combinatie hierbij kan zijn: de keuzevakken Facilitaire dienstverlening: inrichting en verzorging, Beveiliging en veiligheid en Conciërgewerkzaamheden. Het keuzevak Voorkomen van ongevallen en EHBO kan natuurlijk ook voor M&T leerlingen belangrijk zijn.

Voorbeeld Groen: Misschien ook niet voor de handliggend is de combinatie van het profielvak M&T met keuzevakken die ontwikkeld zijn bij Groen. Toch zijn er bij de pilotscholen interessante combinaties gevonden en uitgewerkt voor leerlingen die door willen stromen naar een Agrarisch OpleidingsCentrum (AOC).

Vooral het keuzevak: Het groene machinepark heeft natuurlijk een raakvlak met het profielvak M&T.

Het Vechtdal College uit Hardenberg is als één van de pilotscholen vanaf het begin aan het zoeken naar "maatwerk" voor leerlingen. Omdat de school in een landelijke omgeving staat zijn er leerlingen die opgegroeid zijn op de boerderij. Sommige willen in de toekomst het boerenbedrijf  overnemen en er zijn leerlingen die willen gaan werken in de groene sector. Daarom is er voor die leerlingen de mogelijkheid om "groene" keuzevakken te kiezen om zo een goede aansluiting te krijgen met de vervolgopleidingen van het AOC.