Zoeken
verfijn de resultaten
In 2025 starten we met de ontwikkeling en consultatie van de leerlijnen voor Nederlands, rekenen en wiskunde. Daarna volgen de andere leergebieden en de functionele kerndoelen.
Leraren en schoolleiders kunnen de leerlijnen gebruiken bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Een waardevol instrument om antwoorden te vinden op vragen als: hoe vertaal je de inhouden van de geactualiseerde kerndoelen naar een doorlopende leerlijn voor de hele school? En hoe geef je in groep 3-4 invulling aan je les, zodat je voldoet aan de kerndoelen in groep 8? Hoe ziet je les eruit in klas 1, zodat het voldoet aan de kerndoelen voor het einde van de onderbouw in het vo? Ook laten de leerlijnen zien hoe je aan meerdere kerndoelen tegelijk kan werken. De leerlijnen zijn geen concreet lesprogramma. Scholen mogen de leerlijnen zelf verder vertalen naar de context van hun school.
Leerlijnen zijn niet wettelijk vastgelegd. Het is vooral een waardevol instrument voor scholen en leraren. Ze helpen om de nieuwe kerndoelen te vertalen naar een krachtig, samenhangend en schooleigen curriculum. Leerlijnen maken het curriculum concreet en toepasbaar in de praktijk, op alle niveaus van funderend onderwijs.
In maart 2026 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal- en rekencoördinatoren en intern begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs. Ook gaan ze op hun school aan de slag met een praktijkopdracht. Op basis van de feedback scherpen we de leerlijnen aan, zodat dit bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen.
SLO ontwikkelt op dit moment conceptleerlijnen voor Nederlands en rekenen-wiskunde in het po, vo en (v)so. Deze leerlijnen helpen scholen om het curriculum praktisch en doelgericht vorm te geven.
In maart 2026 gaan we met het onderwijsveld in gesprek tijdens de consultatiefase. Leraren, schoolleiders, taal- en rekencoördinatoren en interne begeleiders buigen zich dan over één centrale vraag: hoe bruikbaar zijn deze conceptleerlijnen in de praktijk? Jouw ervaringen, ideeën en feedback zijn van grote waarde. Ze vormen de basis voor het aanscherpen en afronden van de leerlijnen.
In maart 2026 organiseert SLO een consultatiefase, waarin het onderwijsveld wordt geraadpleegd over de conceptleerlijnen. Doel is om inzicht te krijgen in de verwachte bruikbaarheid en waardering ervan. De feedback uit deze fase helpt bij het verbeteren en afronden van de leerlijnen.
- Je krijgt als eerste inzicht in vernieuwde inhoud. Hierdoor ben je beter voorbereid op wat er gaat komen en krijg je praktische handvatten om ermee aan de slag te gaan.
- Door in gesprek te gaan met de curriculumontwikkelaars en met collega’s van andere scholen leer je van én met elkaar, ontdek je de leerlijnen, verdiep je je in de kerndoelen en zie je welke keuzes je als school zelf al kunt maken.
- Jouw deelname levert ook een financiële bijdrage op voor jouw school.
Neem deel aan de ontwikkeling van de leerlijnen: jouw expertise maakt het verschil!
Op deze pagina lees je de belangrijkste vragen over hoe we schoolteams en leraren ondersteunen bij de vertaling van de geactualiseerde kerndoelen naar een schooleigen curriculum.
In het najaar van 2025 start de werving voor de consultatiefase. Wil je met jouw school meedoen, vul dan het aanmeldformulier in. Je hoort later of je geselecteerd bent.