Curriculum en didactiek in actie: inzichten uit de oratie van Arthur Bakker
11 november 2025
contact: Mark Gellevij
Afgelopen 5 november sprak Arthur Bakker zijn oratie uit met het onderwerp ‘Curriculum en didactiek in actie’.
Deze leerstoel maakt deel uit van het Research Centre for Curriculum Studies (RCCS), een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam (UvA) en SLO.
Arthur Bakker onderzoekt hoe leraren werken aan samenhangend, betekenisvol en inclusief onderwijs. Wat gebeurt er als leerlingen en leraren de grenzen tussen vakken, scholen en buitenwereld oversteken? En wat kunnen we ervan leren? Dit is in een notendop de agenda van de leerstoel Didactiek en curriculum in het bètadomein.
Vanuit SLO volgen we met belangstelling de inzichten die deze leerstoel zal opleveren. Daarbij staan vragen centraal als: hoe functioneren de landelijke kerndoelen in de curriculumpraktijk van scholen, en welke aanvullende middelen helpen om te werken aan samenhangend, betekenisvol en inclusief onderwijs?
Wil je de oratie graag terugkijken? Dat kan via de livestream. Die blijft één maand beschikbaar.
Vind meer informatie over het RCCS via deze link.