Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Vakverenigingen hebben een actieve rol bij de actualisatie van de kerndoelen. Bij de werving en selectie van leden van de teams, als onderdeel van de advieskring van elk leergebied en bij de toetsing van conceptenproducten. Omdat er een groot beroep wordt gedaan op de inzet van vakverenigingen stelt het ministerie van OCW een subsidie beschikbaar om dit te kunnen organiseren.
Er is veel aandacht voor het versterken van basisvaardigheden van leerlingen. Als leerlingen de basisvaardigheden onvoldoende beheersen, worden ze geconfronteerd met problemen in het (vervolg)onderwijs en het functioneren in de maatschappij. Basisvaardigheden moeten ook structureel goed omschreven staan in het curriculum. Daarom zijn in opdracht van het ministerie va OCW eerst de kerndoelen geactualiseerd van leergebieden die een duidelijke relatie hebben met de basisvaardigheden. Het gaat om de bestaande leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde, en daarnaast burgerschap en digitale geletterdheid waar op dit moment nog geen samenhangende sets kerndoelen voor zijn.
Bij het actualiseren van kerndoelen en examenprogramma’s komt veel kijken
Het curriculum komt tot leven in de klas. Leraren en schooldirecteuren werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Nu we de kerndoelen en examenprogramma’s actualiseren, starten we in 2025 met de ontwikkeling van leerlijnen, hulpmiddelen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen straks het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Om scholen nu en straks te versterken bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen:
- ontwikkelen we leerlijnen;
- delen we kennis en materialen over curriculumontwikkeling op school;
- bieden we voorbeelden voor het versterken van basisvaardigheden in samenhang met andere leergebieden.
Bij de ontwikkeling van kennis, voorbeelden en materialen betrekken we schoolleiders en docenten om het op concrete en toegankelijke wijze te delen met het onderwijs. Daarnaast stemmen we af met andere schoolpartners, zoals methodemakers, onderwijsadviseurs, lerarenopleiders en toetsenmakers.
Teams van leraren, vak- en curriculumexperts, zijn bezig met het actualiseren van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Doel: leerlingen beter voorbereiden op vervolgonderwijs en hun plek in de maatschappij. Hoe pakken drie leden van het team kerndoelen Nederlands dit aan?
Seksualiteit en seksuele diversiteit in de kerndoelen: een leerplanvoorstel en voorbeeldlesmateriaal
Beschrijving van de onderwijsdoelen voor de onderbouw voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) voor het vak rekenen en wiskunde
Beschrijving van de onderwijsdoelen voor de onderbouw voortgezet onderwijs (vmbo, havo en vwo) voor het vak rekenen/wiskunde
Tot het zover is, kunnen scholen aan de slag met kennis, die hen verder helpt om relevante, gezamenlijke en onderbouwde keuzes te maken in het curriculum. Keuzes, die passend zijn bij de context van de school, zowel schoolbreed als binnen vak- en leergebieden. We vertrekken hierbij vanuit het onderwijs in de basisvaardigheden en zetten in op het versterken van curriculumbewust handelen en keuzes maken op school.
Lees meer informatie over:
- versterken basisvaardigheden op slo.nl/basisvaardigheden;
- curriculumontwikkeling op school op slo.nl/cos;
of bekijk de conceptkerndoelen op actualisatiekerndoelen.nl