Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Voor een schoolexamen moet een school een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) vaststellen.
Hoe leren kinderen in het basisonderwijs teksten schrijven? Hoe goed moeten ze daarin worden? En hoe kunnen leerkrachten hen daarbij ondersteunen?
Lees hier meer over schrijven met peer-response: een aanpak waarbij leerlingen elkaar helpen bij het leren schrijven van teksten.
SLO heeft in samenwerking met de vmbo-scholen van de roc's van Amsterdam, een leerlijn schrijfvaardigheid uitgezet. Deze publicatie bevat een voorbeeld van een opdrachtenlijn voor schrijven van niveau 1F naar niveau 2F van het Referentiekader taal en rekenen. Dit voorbeeld is tot stand gekomen door vier schrijfopdrachten van verschillende leerlingen te analyseren. Deze analyse geeft belangrijke informatie over wat er aan de schrijfproducten verbeterd kan worden. Hulpmiddel hierbij is een checklist die de docent kan gebruiken bij het optimaliseren van het didactische proces.
Deze praktische handreiking voor schrijfvaardigheidsonderwijs is gericht op leerkrachten van de midden- en bovenbouw van het (speciaal) basisonderwijs. De handreiking wil een impuls geven aan de inbedding van het schrijfonderwijs in het taalbeleid van de school. Met behulp van drie afzonderlijk te gebruiken hoofdstukken kunnen leerkrachten keuzes maken welke aspecten van het schrijfonderwijs op hun school het meest relevant zijn om aan te pakken. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere doelen en doorgaande leerlijnen, leeractiviteiten voor schrijven en het volgen van de schrijfvaardigheidsontwikkeling en het beoordelen van teksten. Aan het eind van elk hoofstuk zijn praktische suggesties en leestips opgenomen. Aanleiding voor de handreiking is het peilingsonderzoek schrijfvaardigheid dat de Inspectie voor het Onderwijs in 2019 uitvoerde onder 95 basisscholen en 37 sbo-scholen.