Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Wil jij weten wat de actualisatie van de kerndoelen po en onderbouw vo voor de leergebieden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid voor jouw producten gaat betekenen?
Deze exameneenheid geldt voor alle leerwegen, moet getoetst worden op het schoolexamen en kan bij het examineren van alle taalvaardigheden meegenomen worden in de beoordeling.
Het is belangrijk dat scholen hun leerlingen goed toerusten op het gebied van basisvaardigheden. Leerkracht Petra Mulhof vertelt hoe basisschool Aan Boord uit Dronten de basisvaardigheden versterkt door ze (ook) in samenhang aan te bieden. Anne-Christien Tammes van SLO geeft verdere toelichting – en enkele voorbeelden uit het voortgezet onderwijs.
Jongeren zien zichzelf vaak als behoorlijk digitaal geletterd. De praktijk wijst anders uit. Ook is er veel verschil tussen leerlingen. De thuissituatie kan een belangrijke rol spelen, maar ook de aandacht voor digitale geletterdheid tussen scholen loopt flink uiteen. Vanuit het Masterplan Basisvaardigheden wordt aandacht besteed aan dit leergebied. Voor scholen die nu aan de slag willen, ondersteunt SLO met handreikingen en instrumenten op het platform basisvaardigheden. Daarnaast wordt er met het veld gewerkt aan kerndoelen voor digitale geletterdheid.
Van 24 t/m 28 januari vindt na vier jaar de Nationale Onderwijstentoonstelling weer plaats! Op onze stand ontmoet je onze curriculumexperts. Je kunt bij hen terecht met al je vragen over SLO-thema's. Wil je meer weten over basisvaardigheden? Kom dan naar een van de kennissessies over basisvaardigheden in de Onderwijs Academie!
"ICT wordt nog te veel gezien als alleen maar een middel. ICT en met name digitale geletterdheid zijn ook een doel op zich." Dat zegt onderwijskundige Joke Voogt, bijzonder hoogleraar ICT & Curriculum aan de Faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en lector Onderwijsinnovatie en ICT aan de Hogeschool Windesheim. Zowel in Amsterdam als in Zwolle houdt ze zich bezig met de relatie tussen ICT en het curriculum.
Basisvaardigheden en –procedures maken deel uit van het handelingsrepertoire van een leerling – of zouden daar deel van uit moeten maken.