Zoeken
verfijn de resultaten
Bijeenkomst 3 voor als met je team aan de slag wilt gaan met de basisvaardigheden taal.
In dit document lees je de conceptkerndoelen Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Functionele kerndoelen (concept) voor Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Papiamentu en
Nederlands voor Bonaire
Taal mag geen struikelblok vormen om tot begrip van zaakvakken te komen. Aandacht voor taal zou leerlingen juist moeten ondersteunen bij het leren van de zaakvakken.
Steeds meer scholen kiezen er voor om wereldoriënterende thema's te verbinden aan het taalonderwijs. In een thema of project werken leerlingen gedurende langere tijd aan een 'levensecht' vraagstuk, waarbij ze zowel werken aan taaldoelen als aan doelen uit andere vakken.
Een domein als verhoudingen vraagt om een heel andere taalvaardigheid dan bijvoorbeeld het domein meten & meetkunde. Welke taal staat precies centraal in een rekenles? Hoe kan een leerkracht 'door een taalbril' een rekenles voorbereiden? En welke talige ondersteuning is nodig tijdens de interactie met leerlingen? Op verschillende scholen zijn leerkrachten met deze vragen aan de slag gegaan.
De exameneenheid Oriëntatie op leren en werken moet getoetst worden op het schoolexamen en leent zich meer voor praktische opdrachten dan voor een schriftelijke toets.