Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
In het bewegingsonderwijs draait het om leren deelnemen aan beweegsituaties. Het is een proces waarin je als beweger leert wat je kunt, waar je goed in bent, wat je (niet) leuk vindt en waarom, wat je spannend vindt, waar je benieuwd naar bent, hoe anderen naar jou kijken als beweger/sporter.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden taal-Nederlands publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
Je weet vast al dat er hard gewerkt wordt aan de actualisatie van het curriculum en de basisvaardigheden. Dat heeft ook gevolgen voor de inhoud van lesmethodes en andere leermiddelen. Daarom nodigen we je graag uit voor de SLO-dag voor educatieve uitgeverijen op woensdag 17 mei in De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2 in Amersfoort.
Om scholen te ondersteunen bij het versterken van de basisvaardigheden rekenen-wiskunde publiceert SLO een factsheet, stappenplan en adviezen.
SLO heeft de formele werkopdracht gekregen van OCW voor de actualisatie van de kerndoelen van vier vakken.
Al meer dan 65.000 leraren, docenten en schoolleiders bezochten de SLO website leerplaninbeeld.slo.nl die inzicht geeft in wat moet én wat mag op het vlak van het curriculum in het po en vo. En dat is juist in deze meimaand wanneer op scholen weer volop naar nieuwe onderwijsmethoden wordt gekeken natuurlijk extra actueel! We spraken Frederik Oorschot, Leerplanontwikkelaar bij SLO en medeontwikkelaar van deze praktische tool over deze website die scholen helpt doelgericht keuzes te maken in het curriculum. Over hoe het gebruik van deze website niet alleen voor leraren minder werkdruk kan opleveren, maar ook hoe dit leerlingen helpt de doorlopende leerlijnen te zien.
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.