Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die nodig zijn bij het (plannen van) leren door leerlingen. De curriculumniveaus (macro, meso en micro) verwijzen naar verschillende systeemniveaus waarop afspraken kunnen worden vastgelegd over het curriculum.
Een goed curriculum voldoet aan vier kwaliteitscriteria. Deze kwaliteitscriteria bouwen op elkaar voort. De effectiviteit hangt af van de bruikbaarheid (kan het worden uitgevoerd zoals bedoeld?) en van de relevantie en consistentie van het curriculum.
Evaluatie heeft een centrale plek in het ontwikkelproces. Evalueren doe je om de kwaliteit van het curriculum-in-wording te achterhalen en (via een volgende cyclus) te vergroten. Er zijn vijf evaluatiemethoden tijdens een curriculumontwikkeling.
Via deze werkwijze bepaal je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van het huidige onderwijs. Hiermee leg je de basis voor eventuele vervolgstappen in het ontwikkelen of verbeteren van een les(senreeks). SWOT staat voor de Engelse woorden strenghts, weaknesses, opportunities en threats.
Met dit invulschema breng je in kaart wat je van de huidige onderwijspraktijk (op klassenniveau) zou willen behouden en wat volgens jou veranderd moet worden.
Met deze werkbladen breng je vanuit verschillende perspectieven (leidinggevende, leraar, leerling, etc.) in kaart wat van de huidige onderwijspraktijk behouden kan blijven en wat veranderd moet worden.
Met dit model ga je na in welke mate er leraar- dan wel leerlinggestuurd gewerkt wordt en hoe de begeleiding daarbij eruitziet.
Deze vragenlijst heeft als doel alle kinderen vroegtijdig in beeld te brengen, zodat onderwijs en begeleiding kunnen worden afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften.
De digitale checklist (hoog)begaafdenwijzer vo geeft de verschillende aandachtspunten weer bij het opstellen, implementeren en vastleggen van beleid voor (hoog)begaafde vo-leerlingen en biedt - eenmaal ingevuld - inzicht in de huidige stand van zaken op uw school.
Deze checklist geeft verschillende aandachtspunten weer bij het opstellen, implementeren en vastleggen van beleid voor (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs. Het biedt - eenmaal ingevuld - inzicht in de huidige stand van zaken op uw school.