Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Welke kansen zijn er voor taal en rekenen binnen wereldoriëntatie? Die vraag staat centraal tijdens studiedagen op de Willem van Veenschool in Katwijk. De leerkrachten ontdekken dat er buiten de methode veel te leren valt.
Wist je dat 1 op de 5 leerlingen nog steeds niet het rekenonderwijs krijgt dat ze verdient? Net als tien jaar geleden krijgen ook nu de sterke rekenaars in de klas niet de uitdaging die ze nodig hebben. Dit constateert Het onderzoek 'Reken- en wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen' van de Inspectie. Hoe til je elke rekenles naar een hoger niveau? SLO'er Suzanne Sjoers geeft praktische voorbeelden
Is rekenonderwijs wel een taak voor één leraar of is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid?
Waterbouwkundige objecten worden niet voor niets ‘kunstwerken’ genoemd. Dit inzicht leidde in de jaren zestig in het Amerikaanse onderwijs al tot de ontwikkeling van STEAM, een concept dat Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics verbindt tot een
opwindende combinatie van bètavakken en kunst. Inmiddels zijn er ook in ons land steeds meer scholen die STEAM inzetten voor vernieuwend, inspirerend, vakoverstijgend onderwijs. SLO deed een verkenning en trof mooie voorbeelden aan.
Iedereen is gebaat bij de juiste student op de juiste plek. In de eerste plaats de student zelf, maar ook onderwijsinstelling en samenleving hebben profijt van een juiste studiekeuze. SLO verzamelde inspirerende voorbeelden uit de praktijk en stelt deze good practices via de site beschikbaar.
Niet alleen 10-14 scholen, maar ook reguliere scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben baat bij een doordacht 10-14 curriculum. SLO begeleidt enkele scholen in de 10-14 pilots die mogelijk gemaakt zijn door het ministerie van OCW. De eerste ervaringen leveren
de volgende 5 tips op voor scholen die ermee aan de slag willen.
Kindcentrum het Talent is een van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de leerkrachten van het Talent inspiratie op voor hun eigen school, vertelt directeur Anja Jansen. “We hebben echt een groei doorgemaakt.”
Steeds meer scholen willen leerlingen in hun eigen tempo de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs laten maken. De overgang zou er soepeler door verlopen. De niveaukeuze kan zo nodig worden uitgesteld. Vanaf 2012 zijn de eerste scholen voor basis- en voortgezet onderwijs gestart met onderwijs specifiek voor leerlingen tussen de 10 en 14 jaar. Inmiddels is een netwerk van initiatieven ontstaan en heeft 10-14-onderwijs een plekje in het regeerakkoord gekregen. In dit dossier belichten we de stand van zaken van 10-14-onderwijs in Nederland