Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit model laat zien hoe je anderen bewust kunt betrekken bij curriculumontwikkeling. Om een groter draagvlak te krijgen voor de curriculumontwikkeling is het belangrijk om anderen al in een vroeg stadium mee te nemen in de plannen. Dit biedt tegelijkertijd input voor het ontwikkelproces.
op-down, bottom-up en van opzij
Bij curriculumontwikkeling is een combinatie van bouwen van onderop, houvast van bovenaf en steun van opzij nodig.
Met deze leidraad observeer je de lesuitvoering van een collega, om vervolgens samen te bepalen in hoeverre de achterliggende visie tot uitdrukking komt in de lesuitvoering.
Met dit model ga je na in welke mate er leraar- dan wel leerlinggestuurd gewerkt wordt en hoe de begeleiding daarbij eruitziet.
Met deze taakhulp krijg je ondersteuning bij alle stappen van een formatieve evaluatie: het plannen, uitvoeren, beoordelen en uitzetten van vervolgstappen. In de taakhulp krijg je stap voor stap hulp bij het opzetten van een evaluatieplan en vind je onder andere voorbeeldinstrumenten (zoals vragenlijsten, observatieschema's etc.) en uitleg hoe je evaluatieactiviteiten uitvoert (zoals interviewen, observeren, logboek bijhouden, etc.). Wanneer je voor het eerst met deze taakhulp werkt, raden we je aan bij stap 1.1 te starten. Mocht je al meer ervaring hebben, dan kun zelf bepalen waar je begint.
Ga na wat je zelf al doet aan formatief evalueren in jouw lessen en bekijk waarin je je verder wilt bekwamen.
Dit kaartspel helpt jou en je collega's om het concept van formatief evalueren scherp te krijgen.