Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
We zorgen ervoor dat het landelijk curriculum actueel is en blijft. Die aanpak krijgt steeds verder vorm en noemen we periodiek curriculumonderhoud.
Ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument om de behoefte van studenten aan corrigerende acties in de natuurkunde te bepalen: het functionele begripsniveau van studenten identificeren. In het natuurkundeonderwijs geven de meeste leraren hun leerlingen feedback op hun probleemoplossingen door middel van cijfers op schriftelijke toetsen. Het geven van dit type feedback na een summatieve toets komt niet tegemoet aan de behoefte van veel leerlingen om hun probleemoplossing te verbeteren. In dit artikel beschrijven we de ontwikkeling van een formatief beoordelingsinstrument waarmee docenten zinvolle, actiegerichte feedback kunnen geven op de prestaties van leerlingen op schriftelijke toetsen.
In de conceptkerndoelen Nederlands is hernieuwde belangstelling voor verhaaltechnieken in verhalen.
Curriculumexpert Nataša Grgurina en docent Marloes Nieuweboer vertellen waarom het zo belangrijk is dat leerlingen digitaal geletterd worden.
Het Europees Referentiekader voor de Talen is officieel volwassen: in 2019 bestaat het 18 jaar. Het ERK, een raamwerk van niveauomschrijvingen, heeft inmiddels een vaste plek in het talenonderwijs. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Onlangs lanceerde de Raad van Europa een geactualiseerde versie, waarbij de nadruk ligt op taal als communicatiemiddel. Docenten Frans Jouke Brouwer en Katelijne Leijten-Roos vertellen over hun jarenlange ervaring met het ERK en hun kennismaking met de nieuwe versie.
Sinds begin dit jaar test SLO speciale leerdoelkaarten voor 10-14 onderwijs. Op steeds meer scholen groeit de behoefte leerlingen in het eigen tempo de overstap van primair naar voortgezet onderwijs te laten maken, zodat dit soepeler verloopt en de niveaukeuze zo nodig kan worden uitgesteld. 10-14 leerdoelkaarten kunnen positief bijdragen aan een doorlopende leerlijn van po naar vo en leggen het eigenaarschap van het onderwijs veel meer bij de leerling, is de ervaring van SLO-leerplanontwikkelaars Maaike Rodenboog en Suzanne Sjoers.
Steeds minder leerlingen kiezen vreemde talen, terwijl daarmee de kansen op een baan goed lijken. Hoe maak je talen populair? ‘Het gaat niet over rijtjes stampen, maar over cultuur.’
Veel scholen streven naar een vorm van samenhang in het curriculum. Wat zijn hiervan de voordelen? En aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om het succesvol te maken?
Spring High en Scholengemeenschap Lelystad zijn twee van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke
ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de scholen inspiratie op voor hun eigen ontwikkeling. “De landelijke onderwijsdoelen zijn echt toe aan herziening.”