Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Het Europees Referentiekader voor de Talen is officieel volwassen: in 2019 bestaat het 18 jaar. Het ERK, een raamwerk van niveauomschrijvingen, heeft inmiddels een vaste plek in het talenonderwijs. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa. Onlangs lanceerde de Raad van Europa een geactualiseerde versie, waarbij de nadruk ligt op taal als communicatiemiddel. Docenten Frans Jouke Brouwer en Katelijne Leijten-Roos vertellen over hun jarenlange ervaring met het ERK en hun kennismaking met de nieuwe versie.
Sinds begin dit jaar test SLO speciale leerdoelkaarten voor 10-14 onderwijs. Op steeds meer scholen groeit de behoefte leerlingen in het eigen tempo de overstap van primair naar voortgezet onderwijs te laten maken, zodat dit soepeler verloopt en de niveaukeuze zo nodig kan worden uitgesteld. 10-14 leerdoelkaarten kunnen positief bijdragen aan een doorlopende leerlijn van po naar vo en leggen het eigenaarschap van het onderwijs veel meer bij de leerling, is de ervaring van SLO-leerplanontwikkelaars Maaike Rodenboog en Suzanne Sjoers.
Steeds minder leerlingen kiezen vreemde talen, terwijl daarmee de kansen op een baan goed lijken. Hoe maak je talen populair? ‘Het gaat niet over rijtjes stampen, maar over cultuur.’
Veel scholen streven naar een vorm van samenhang in het curriculum. Wat zijn hiervan de voordelen? En aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om het succesvol te maken?
Spring High en Scholengemeenschap Lelystad zijn twee van de 84 ontwikkelscholen die het afgelopen jaar meewerkten aan Curriculum.nu. Met hun feedback kon het landelijke
ontwikkelteam de curriculumvoorstellen verder aanscherpen. Andersom deden de scholen inspiratie op voor hun eigen ontwikkeling. “De landelijke onderwijsdoelen zijn echt toe aan herziening.”
Leerlingen mogen weer naar school. Na meer dan twee maanden online onderwijs zijn de rugzakken weer gepakt en mogen leerlingen de lokalen weer binnen. Hoe dat er precies uitziet binnen de anderhalvemetersamenleving, daar wordt nog over nagedacht. En er zijn andere vragen. Hoe pakken we de draad weer op, vanuit het curriculum gezien?
Jaarlijks komen er 150.000 unieke bezoekers op de ERK-website voor het Nederlandse onderwijs. Dat zijn voor het grootste deel leraren in het voortgezet onderwijs. Daniela Fasoglio en Marjon Tammenga zijn namens SLO verantwoordelijk voor de invulling en ontwikkeling van de website: “Sinds kort is ook de ERK-website grondig aangepast. Nieuw zijn twee informatieve video-animaties en een zoekinterface waarin gezocht kan worden op can do-beschrijvingen.”
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Een volledig vernieuwd examenprogramma: als dat maar goed gaat. Dat dachten veel docenten toen in 2017 het nieuwe programma maatschappijwetenschappen een feit was. Docenten hielden hun adem in en moesten wennen aan de nieuwe structuur van concepten en contexten. Is het vak aantrekkelijker geworden en heeft het meer om het lijf dan voorheen? Kunnen de meeste docenten er mee uit de voeten en wat vinden de leerlingen zelf eigenlijk?
Artikel uit Maatschappij en Politiek februari 2021
Hans Vogelzang is al 28 jaar docent scheikunde, ANW en NLT op scholengemeenschap Greijdanus. Met veel plezier, maar hij wilde meer. Hans wil dat leerlingen zich ontwikkelen tot stabiele burgers, die zich prima staande kunnen houden in de samenleving. Hij is daarom naast docent ook auctor en inspireert collega’s om het thema brede vorming een vaste plek in het schoolcurriculum te geven. SLO-leerplanontwikkelaars Talita Groenendijk en Geesje van Slochteren interviewden Hans over zijn rol als auctor.
Artikel uit SLO Context VO juni 2021