Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Lees- en schrijfmotivatie zetten een positieve spiraal in gang: een leerling die graag leest en schrijft, doet dat meer en beter. Om de lees- en schrijfmotivatie van leerlingen te ontwikkelen, is het belangrijk dat leerlingen een positief beeld hebben van zichzelf als lezer en schrijver. Ze krijgen gelegenheid dat positieve zelfbeeld te ontwikkelen, wanneer zij het idee hebben dat ze de lees- en schrijftaken aankunnen en wanneer ze moeilijke opdrachten met geschreven taal ervaren als een uitdaging. Van daaruit ontwikkelen leerlingen een intrinsieke motivatie om te lezen en schrijven (Verhoeven & Snow, 2001).
Hieronder vind je concrete handreikingen over het bevorderen van lees- en schrijfmotivatie.
Leesmotivatie onder de loep
Wat is leesmotivatie? Wat kenmerkt de ongemotiveerde lezer? En hoe kan de leesmotivatie van kinderen worden vergroot? In deze publicatie van Roel van Steensel wordt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek antwoord gegeven op deze vragen.
Effecten van leesmotivatie-interventies
Deze overzichtsstudie van Roel van Steensel e.a. geeft een beschrijving van leesmotivatie-interventies die in de loop van de jaren door onderzoekers zijn ontwikkeld. Je leest wat de effecten van zulke interventies zijn op leesmotivatie en leesvaardigheid.
po
Leesmotivatie bevorderen in het primair onderwijs
Hier vind je een overzicht van wat we weten uit onderzoek over het bevorderen van leesmotivatie in het primair onderwijs.
Werken aan leesmotivatie - Lezen in het primair onderwijs
Een van de bouwstenen voor effectief leesonderwijs is werken aan leesmotivatie. Op de website Lezeninhetpo.nl vind je informatie over wat we weten over leesmotivatie en hoe je er concreet mee aan de slag kunt gaan in de klas.
vo
Opdracht schrijfmotivatie uit leernetwerk
Wil je je leerlingen motiveren voor schrijfvaardigheid? Geef ze een stem in het schrijfonderwijs. Welke teksten willen zij graag leren schrijven? Waar willen zij zich in ontwikkelen? De instructie (docx, 82 kB) voor het leerlingprofiel geeft je handvatten om met je leerlingen te praten over hun wensen en leerdoelen.
Kennisclip leesmotivatie
Hoe kun je de leesmotivatie van leerlingen bevorderen? In deze clip gaat het om effectieve aspecten van leesonderwijs om leerlingen meer gemotiveerd te krijgen.
Basisvaardigheden taal zijn de taalvaardigheden die leerlingen als basis nodig hebben om te functioneren in het (vervolg)onderwijs en de samenleving. Het gaat om lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid.
Ben je op zoek naar meer informatie over samenhang? We reiken je graag wat bronnen aan."
In onze digitale samenleving waarin technologie en media een belangrijke plaats hebben, is het niet alleen nodig om geletterd te zijn, maar ook om digitaal geletterd te zijn.
Het is belangrijk om toetsing en leeractiviteiten goed af te stemmen op de leerdoelen.
In je onderwijs ga je uit van leerdoelen. Dat is je vertrekpunt. Je weet wat je leerlingen aan het einde van een schooljaar of periode moeten kennen en kunnen. Op basis daarvan bepaal je je leerdoelen. Vervolgens bedenk je op welke manier je gaat beoordelen of je leerlingen de leerdoelen hebben behaald. En je denkt na over hoe je zicht krijgt op het leerproces van je leerlingen. Tenslotte bepaal je welke activiteiten leerlingen helpen bij het bereiken van de leerdoelen. Dat noemen we constructieve afstemming.
Constructieve afstemming
Het verschil is tussen formatief evalueren
en summatief beoordelen
Hieronder vind je concrete handreikingen voor toetsing.
po
Formatief evalueren in het primair onderwijs
In deze publicatie lees je wat formatief evalueren inhoudt en hoe je het kunt toepassen in je onderwijs. Ook vind je er voorbeelden uit de praktijk.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie
- Het schrijven (pdf, 629 kB) van een beschouwing bij een kunstwerk voor het project ‘Expositie in de School’ in groep 7;
- Aan de slag met vloeiend lezen (pdf, 531 kB) in groep 3.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren in het primair onderwijs.
vo
Formatief evalueren (special)
Een bewaarnummer (pdf, 6.7 MB) vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor het vmbo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken);
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven);
- Een e-mail (pdf, 98 kB) voor de beroepenmarkt (schrijven)
e-mail; - Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij teksten (lezen).
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en het vmbo.
Inspirerende voorbeelden van formatieve evaluatie voor havo/vwo
- Een overtuigende boekpitch (pdf, 181 kB) (spreken);
- Spannende verhalen (pdf, 203 kB) (lezen & schrijven);
- Zelf vragen (pdf, 108 kB) maken bij een verzameling teksten rondom een thema.
Meer informatie vind je op de themapagina Formatief evalueren en havo/vwo.
Kennisclips over leesonderwijs
Op welke manier kun je grondig leesbegrip van leerlingen toetsen? Joyce Gubbbels van het Expertisecentrum Nederlands legt het uit in deze video. Aan de hand van de bijbehorende reflectievragen kun je met je sectie in gesprek over het toetsen van leesbegrip.
Meer weten over formatief evalueren?
- Bekijk de animatie waarin je in een notendop meer leert over formatief evalueren.
- Kijk op formatiefevalueren.slo.nl.