Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Dit handboek voor begrijpend lezen in het basisonderwijs vertaalt inzichten uit wetenschappelijk onderzoek naar de dagelijkse lespraktijk.
In de discussies over een herziening van het taalcurriculum is een belangrijke plaats weggelegd voor de rol van begrijpend leesonderwijs. Maar wat is begrijpend lezen eigenlijk? Dit rapport gaat in op de belangrijkste componenten die een rol spelen in het begrijpend leesonderwijs en hoe die elkaar beïnvloeden.
SLO vroeg in het kader van het project Na Pisa de Lente enkele wetenschappers naar de belangrijkste inzichten en ontwikkelde vijf kennisclips.
In het reguliere basisonderwijs zijn scholen verplicht een eindtoets af te nemen. Alle leerlingen van groep 8 maken de toets.
In het kader van het project Na Pisa de Lente (2020-2022), een initiatief van de Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands (WODN) van de vereniging Levende Talen Nederlands, in samenwerking met SLO, zijn onderstaande kennisclips ontwikkeld. Het project is gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Wil je een impuls geven aan je onderwijs in begrijpend lezen en als team aan de slag met de verdere leesontwikkeling van je leerlingen? In deze publicatie geven we werkvormen en tips. Daarmee kun je met je schoolteam in gesprek gaan over effectieve didactiek en recente publicaties over effectief leesonderwijs.
Netwerkdag voor taalcoördinatoren, taalspecialisten en andere geïnteresseerden in taalonderwijs op de basisschool.
Leesgesprekken zijn gesprekken over lezen die je als leraar voert met individuele leerlingen of met (kleine) groepjes leerlingen.