Zoeken - zoekresultaten
verfijn de resultaten
Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde
SLO geeft je in zes uitgaves handvatten om de aanbevelingen uit de leidraad van de NRO toe te passen op je reken- en wiskundeonderwijs. Zo zorg je voor uitdagende reken- en wiskundelessen voor elke leerling. De eerste twee uitgaves zijn nu gepubliceerd.
Digitale geletterdheid is een relatief nieuw leergebied. Het gaat om het verwerven van kennis over digitale technologie, het kritisch en (zelf)bewust gebruik ervan en het inschatten van kansen en risico’s. Maar wat is er bekend uit onderzoek? Met welke vaardigheden kun je nu al aan de slag? En hoe versterk je de digitale basisvaardigheden van je leerlingen?
Veel jongeren volgen sociale media-accounts die internationale conflicten bespreken. Het gaat dan bijvoorbeeld over het Midden-Oosten of de situatie in Oekraïne. Wie kritisch kijkt, ziet dat veel van dergelijke accounts informatie uit de context halen of belichten vanuit één bepaalde invalshoek. Informatie wordt zo (al dan niet bewust) geframed. In een informatiesamenleving, waarin vrijwel iedereen continu toegang heeft tot informatie, zijn kritische informatievaardigheden dan ook van groot belang.
In de handreiking Rijke gesprekken lees je wat voor gesprekken de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren en hoe je ze meeneemt in je onderwijs. Ook lees je wat dat vraagt van jou als leraar en van je leerlingen. In de twee bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries staan rijke gesprekken centraal.
Je weet vast al dat er hard gewerkt wordt aan de actualisatie van het curriculum en de basisvaardigheden. Dat heeft ook gevolgen voor de inhoud van lesmethodes en andere leermiddelen. Daarom nodigen we je graag uit voor de SLO-dag voor educatieve uitgeverijen op woensdag 17 mei in De Eenhoorn, Barchman Wuytierslaan 2 in Amersfoort.
Ook dit jaar is SLO vriend van de Nationale Onderwijs week. Van 3 tot en met 7 oktober krijgt het onderwijs een podium om al het moois dat er in de sector gebeurt te delen. Dit jaar is het thema: Lang leve leren! En om dit thema kracht bij te zetten, organiseert SLO op woensdag 5 oktober (de Dag van de Leraar) twee activiteiten in Amersfoort: de SLO-kennismiddag ‘De basis voor goed onderwijs’ en de uitreiking van de Nationale Onderwijstalenten.
We leven in een snel veranderende informatiemaatschappij. Met ict en social media hebben we altijd en overal toegang tot nieuws en andere informatie. Iedereen kan zelf informatie plaatsen en verspreiden. De keerzijde hiervan is dat nepnieuws en misleidende informatie een steeds groter probleem wordt. Kritisch denken wordt daarom steeds belangrijker. Omdat veel informatie kwantitatief en wiskundig van aard is – getallen, hoeveelheden, grafieken en diagrammen – gaat het ook om kritisch wiskundig denken – een basisvaardigheid in de hedendaagse samenleving.
Hoe voer je in je lessen gesprekken die de taal-, denk- en kennisontwikkeling van leerlingen stimuleren? Hoe verbind je die gesprekken betekenisvol aan lezen, schrijven, taalbeschouwing en burgerschap? Hoe zet je daarbij rijke teksten in en benut je de kracht van meertaligheid? De voorbeeldmatige lessenseries ‘Wat een talent’ voor het po en ‘Zeg het met gebaren’ voor het vo laten dat zien.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.