Met je schoolteam aan de slag met burgerschap

10 december 2025

Goed burgerschapsonderwijs kan een uitdaging zijn. Actuele ontwikkelingen in de maatschappij benadrukken het belang van burgerschapsonderwijs. Daarnaast geldt sinds 1 augustus 2021 de wettelijke opdracht voor burgerschap voor scholen in het primair, voortgezet en het (voortgezet) speciaal onderwijs.

De wettelijke opdracht voor burgerschap vraagt van scholen om doelgericht en samenhangend te werken aan een curriculum voor burgerschap. Daarnaast zijn in 2025 de nieuwe kerndoelen voor burgerschap gepubliceerd. Deze worden mogelijk vanaf 1 augustus 2027 wettelijk.

Om het schoolbeleid en onderwijsaanbod aan te laten sluiten bij de wettelijke opdracht en de nieuwe kerndoelen voor burgerschap, zijn onderstaande producten ontwikkeld om doelgericht en in samenhang te werken aan burgerschap.

Teamgids burgerschap

De Teamgids Burgerschap voor het po is een praktisch en direct inzetbaar hulpmiddel voor je team, boordevol afwisselende werkvormen. In drie bijeenkomsten werk je samen met collega’s en leerlingen aan heldere afspraken en gedeelde inzichten, doe je inspiratie op voor leeractiviteiten en leg je een stevige basis voor je burgerschapsonderwijs.

De Teamgids is ontwikkeld voor het primair onderwijs, maar de opzet, aanpak en werkvormen zijn ook heel goed te gebruiken in het (v)so en voortgezet onderwijs

Teamgids burgerschap po - SLO, SLO (2025)

Stappenplan Burgerschap

Om doelgericht, samenhangend en herkenbaar aan burgerschapsonderwijs te werken, is het belangrijk dit proces stap voor stap aan te pakken. Dit stappenplan biedt houvast, maar er is volop ruimte voor een eigen invulling. De wettelijke burgerschapsopdracht en de kerndoelen dienen als basis. Elke school vertaalt deze naar een aanpak die past bij de eigen praktijk, pedagogische visie of identiteit.
Stappenplan burgerschap - SLO, SLO (2025)

Onderstaande publicaties dateren van vóór 2025. Deze zijn gebaseerd op de bouwstenen van Curriculum.nu. De nieuwe kerndoelen voor burgerschap zijn hierin niet meegenomen.

Inhoudskaarten burgerschap

Inhoudskaarten zijn een voorbeeld van een doorgaande leerlijn voor burgerschap. Deze vier kaarten beschrijven waar scholen ten minste doelgericht en samenhangend aandacht aan moeten besteden. Omdat de wetstekst voor po en vo gelijk is, hebben we de doorgaande leerlijn zo ontworpen dat die de aansluiting tussen po en vo kan verbeteren.

Burgerkaartenspel

Het Burgerkaartenspel van SLO zet je, met je team, aan het denken over de burgerschapsdoelen die je als school of als schoolorganisatie wilt nastreven, maar ook over de leeractiviteiten, lessen en leerlijnen die je wilt opzetten, uitvoeren en evalueren. Het spel is ontwikkeld op basis van de Bouwstenen Burgerschap curriculum.nu. Het Burgerkaartenspel bevat 22 speelkaarten en uitleg van de spelregels.

Bouwstenen burgerschap

Deze publicatie bevat zeven van de elf bouwstenen die door het ontwikkelteam Burgerschap zijn opgeleverd. SLO heeft een selectie van zeven bouwstenen gemaakt, deze bevatten de kern van burgerschap en sluiten aan bij de wettelijke burgerschapsopdracht.

Wil je met je school aan de slag met het formuleren van een doorlopende leerlijn en het samenstellen van een onderwijsaanbod? Dan zijn de bouwstenen een goede manier om daarmee je burgerschapsonderwijs te concretiseren.