kerndoel 52 en 53 - Groep 3 en 4 - Doorkijkje


Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.


Groep 3 en 4


Doorkijkje

In de oertijd

In de buurt van de school komt een nieuwe wijk. Tijdens het graafwerk worden er voorwerpen uit de oertijd, de tijd van jagers en boeren gevonden. Juffrouw Mayra en de kinderen uit groep 4 besluiten zich te verdiepen in wie hun oude buren waren. In kranten en wijkbladen staat veel informatie over de vondsten, maar deze info is voor velen nog te moeilijk. Daarom besluit de juf om samen met de kinderen een aantal vragen te bedenken en deze aan een deskundige voor te leggen. De vragen zijn:

  • Hoe lang geleden leefden hier mensen?
  • Welke mensen hebben hier vroeger gewoond?
  • Hoe woonden deze mensen?
  • Wat aten deze mensen?
  • Hoe kwamen ze aan hun voedsel?
  • Waar maakten ze hun kleren van?
  • Hadden ze ook huisdieren?
  • Wat voor werk deden de mannen en de vrouwen?

Om antwoord te krijgen op deze en vele andere vragen, nodigt de juffrouw één van de archeologen uit. Tijdens een speciale les laat de archeoloog voorwerpen en vele foto's zien van de opgravingen. Daarbij worden de vragen van de kinderen beantwoord.

Als de archeoloog vertrokken is, laat de juffrouw de kinderen een tekening maken over het leven van hun 'vroegere' buren. Ze bespreken wat er van het verhaal van de archeoloog in de tekening terug is gekomen.