Nederlands - Schriftelijk onderwijs - kerndoel 5 - Groep 5 en 6 - Doorkijkje


De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.


Groep 5 en 6


Doorkijkje Een 'rap' schrijven

"We gaan vandaag een rap schrijven", zegt meneer Adriaan. "Het is het eind van het jaar, dus de rap moet over onze groep gaan. Dan kunnen jullie hem volgend jaar bij de nieuwe meneer elke dag even doen en dan kunnen jullie aan mij denken. "Luister en hij laat een stukje horen, terwijl hij de woorden bijwijst op het bord". Deze groep was knal. Deze groep was cool. Lekker lachen, lekker feesten. Het was vaak een leuke boel. Maar begrijp me niet verkeerd. We hebben ook heel veel geleerd. "Dit komt steeds terug. Het is een soort refrein. En jullie gaan de tussenstukjes maken, de coupletten. Kom, we gaan het gewoon eens proberen. Een liedje over onze groep, waar zou dat over kunnen gaan?" "Over jou," roept Bas. "Waarover nog meer?" vraagt meneer Adriaan. "Over rekenen, over wie vrienden zijn, over het schoolreisje, over gym, over verliefd, over rekenen, over een gebroken pols, over pesten, over ziek zijn, over…"

"Goed", zegt meneer Adriaan, hij heeft de onderwerpen allemaal opgeschreven. "Nu verdelen we de onderwerpen over tweetallen. Dan krijgen we twaalf tussenstukjes. Als eerste regel mag je als je dat wilt gebruiken? En wat hebben we dan geleerd? En als vierde regel: Je kunt alles als je "t maar probeert. Daartussen schrijf je dan twee regels die gaan over jouw onderwerp. Die twee regels hoeven niet te rijmen. Je moet alleen letten op het ritme. Terwijl je schrijft moet je het steeds uitproberen.  "Mag je ook alle regels zelf bedenken?" vraagt Anna. "Natuurlijk, het is prachtig als je dat doet," zegt Adriaan. "Maar we zijn natuurlijk niet allemaal even grote dichters, dus je mag het zelf weten."

"Hier heb je drie bladen papier. Op het eerste papier schrijf je op wat je over jouw onderwerp allemaal zou kunnen schrijven. Op het tweede papier probeer je uit hoe je tekst er uit moet gaan zien. En op het derde schrijf je het in het net. Het geeft niet als het niet meteen lukt. En denk er wel aan dat je alleen maar aardige dingen over elkaar schrijft”

Terwijl de kinderen aan het werk zijn, loopt meneer Adriaan rond om te helpen, samen met de stagiaire. Overal klinkt geneurie om uit te proberen of de woorden bij de melodie passen. "Morgen typen we allemaal onze tekst op de computer.", zegt Adriaan. "En dan gaan we onze raps uitproberen en kijken we of er nog iets moet worden aangepast."